دسته‌بندی نشده

معرفی ویژگی های گوشی ایمنی کار

گوش یکی از قسمت های حساس انسان می باشد از همین رو در تمامی مشاغل با استفاده از گوشی های مناسب ایمنی این عضو را در برابر صدمات محافظت می کنند. در مشاغلی مانند نجاری، آهنگری، تراشکاری، ساختمان سازی و… با محیط کاری پر صدا استفاده از گوشی های ایمنی لازم است چرا که با قرار گرفتن در این مکان ها در طولانی مدت قطعا به گوش ها آسیب وارد می گردد. به بیان علمی در هر محیطی که شدت صدا بیش از ۸۵ دسی بل (dBA) باشد نیاز به گوشی ایمنی یا محافظ می باشد. بر خلاف ظاهر ساده گوشی های ایمنی طراحی گوشی مناسب مشاغل کاری حساس بشمار می آید، چرا که با کاهش بیش از حد صدا سطح هشیاری کاربر را در محیط کار کاهش می دهد.
یکی از پارامترهایی که در گوشی های ایمنی مطرح بوده SNR است که بیانگر نسبت سیگنال به نویز است بطوری که بالا بودن این عدد برای گوشی های ایمنی و محافظ مناسب نیست. پارامتر دیگر میزان کاهش نویز است که هر چه این مقدار بالاتر باشد کیفیت گوشی محافظ را بیان می کند.

 

انواع گوشی های ایمنی کار

1- ایرپلاگ یا تو گوشی (Ear Plag)
این نوع از گوشی ها معمولا از جنس لاستیک، پنبه آغشته به مواد مخصوص، پلاستیک های قابل انبساط و اسفنج ساخته شده و در مجرای خارجی گوش قرار می گیرد. معمولا این دسته از محافظ ها بین ۱۵ الی ۳۰ دسی بل شدت صدا را کاهش می دهد. در برخی از موارد این نوع از گوشی های محافظ متناسب با مجرای گوش کاربر غالب گیری می شود و در این حالت یک گوشی محافظ کاملا مناسب و راحت برای کاربر بخصوص ایجاد می گردد که مزایای آن وزن سبک، اندازه کوچک و قابل حمل، مزاحم نبودن در حین استفاده از تجهیزات دیگر مانند کلاه ایمنی، قابل استفاده طولانی مدت در محیط های گرم و مرطوب، دسترسی آسان و قیمت ارزان می باشد.

 

 

۲- نیمه ایر پلاگ (Semi-Inserted Ear Plag)
این گوشی ها از دو ایرپلاگ تشکیل شده و با استفاده از یک طناب پلاستیکی به یکدیگر وصل می شوند. این دسته نیز نسبتا از ویژگی های گوشی های ایرپلاگ برخوردار است.

 

 

۳- ایرماف یا روگوشی (Ear Muff)
این گوشی ها شبیه به هدفون بوده و گوش را به طور کامل می پوشاند. مانند ایرپلاگ ها حدود ۱۵ الی ۳۰ دسی بل از شدت صدا می کاهد. ساخت و استاندارد در این گوشی ها بسیار اهمیت دارد چرا که انواع بی کیفیت این محصولات در بازار فراوان مشاهده می گردد. این مدل گوشی های ایمنی قابلیت استفاده برای تمام افراد با سایز و فرم گوش متفاوت را دارد و همچنین  برای افرادی که پرده گوششان مشکل دارد، مناسب می باشد. علاوه بر آن فیکس شدن مناسب بر روی گوش ها و گرم شدن گوش ها در هوای سرد از دیگر مزایای گوشی های ایمنی ایرماف بشمار می رود.

 

 

۴- رو کلاهی (برای استفاده همزمان از کلاه ایمنی و گوشی محافظ)
در بسیاری از مواقع استفاده همزمان کلاه ایمنی و گوشی محافظ الزامی است. برای راحتی استفاده از این تجهیزات بایستی از گوشی های محافظ رو کلاهی استفاده گردد.

 

 

نحوه استفاده صحیح از گوشی های ایمنی ایرپلاگ و ایرماف

ایر پلاگ

  1. ابتدا دست های خود را بشویید تا از انتقال آلودگی به داخل گوش جلوگیری شود.
  2. بند گوشی ایر پلاگ ایمنی را در جای خود محکم نمایید.
  3. گوشی ایر پلاک را در گوش خود قرار دهید.
  4. لاله گوش خود را به سمت بیرون و بالا کشیده و ایر پلاگ را به حالت چرخشی در گوش قرار دهید.
  5. برای خارج کردن گوشی ایر پلاگ از همین شیوه استفاده نمایید.

 

ایر ماف

  1. قبل از هر چیز از سالم بودن گوشی صداگیر ایرماف اطمینان حاصل کرده و بالشتک ها و نم گیر آن را چک کنید.
  2. رکاب فلزی را در راستای نوار نگهدارنده بیرون بکشید.
  3. رکاب فلزی را به سمت داخل بلغزانید تا قرارگیری آن بر سر راحت تر باشد.
  4. قاب و بالشتک نرم را روی گوش ها قرار دهید.

 

نکات مهم در خرید و نگهداری از گوشی های ایمنی

با دانستن نکات مهم در نگهداری گوشی ایمنی می توانید تا مدت های طولانی از آن استفاده کنید و ماندگاری آن را بیافزایید. از جمله نکات مهم در خرید و نگهداری گوشی صدا گیر موارد زیر است:

  • گوشی مناسب و اندازه گوش خود خریداری کنید.
  • گوشی ایمنی خود را به فرد دیگر ندهید.
  • بعد از استفاده از گوشی ایر ماف آن را در فضای خشک و خنک نگهداری نمایید.
  • برای شستشوی گوشی ایمنی ایر ماف می توانید از محلول آب و صابون استفاده کرده و با آب ولرم آب کشی کنید.
  • گوشی ایر پلاگ را مرتبا با آب ولرم و صابون مایع شستشو دهید.
  • اگر محیط کار شما آلودگی صوتی بسیار بالایی دارد، می توانید از هر دو نوع گوشی استفاده کنید.
  • ایر پلاگ پلیمری قابلیت شستشو و استفاده مجدد را دارد، اما نوع اسفنجی آن یک بار مصرف است.

با یک انتخاب مناسب و ویژه می توانید از گوش خود در برابر آلودگی های صوتی و محیطی محافظت نمایید. شما می توانید با توجه به نوع محیط کار، شدت آلودگی و میزان راحتی خود بهترین گوشی ایمنی را خریداری نموده و از آن استفاده کنید.

 

سخن پایانی:

با توجه به محتوای بالا، صداهای بیش از حد بلند موجب آسیب دیدگی شنوایی انسان می‌گردد. در بسیاری از مشاغل نمی‌توان صداهای زیاد در هنگام فعالیت‌ها را کاهش داد. از این رو حتماً باید پیش از شروع به کار، از تجهیزات محافظتی شنوایی استانداردی استفاده نمود. در هنگام خرید  هرگونه گوشی عایق صدا، حتماً تاییدیه استانداردهای مورد نظر را به خوبی بررسی نمایید.

 

 

منابع:

معرفی گوشی ایمنی و انواع آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *