دسته‌بندی نشده

معرفی انواع عینک های ایمنی

عینک ­های ایمنی یکی از ابزار­های محافظتی پر کاربرد در مشاغلی چون جوشکاری، تراش کاری و برش کاری هستند و استفاده از آن امری کاملاً ضروری و حیاتی بشمار می رود. انواع عینک ایمنی وظیفه محافظت از چشم و صورت افراد را بر عهده دارند. از این رو می ­توان مقاومت مناسب لنز این ابزار­ها در برابر تهدیدات را به عنوان یک استاندارد عینک ایمنی عنوان کرد.

 

برخی از ویژگی های عینک های ایمنی

  • ضد خش: پوشش استاندارد ضد خش مقاومت در برابر خش و دوام لنزها را افزایش می دهد.
  • ضد مه: پوشش ضد مه/ضد خراش ما به کاهش مشکلات مه لنز کمک می کند و در عین حال مقاومت در برابر خراش و دوام را ارائه می دهد.
  • سطح حفاظت: در هنگام استفاده از عینک ایمنی باید سطح حفاظتی که نیاز دارید را بر اساس نوع تابشی که در معرض آن قرار خواهید گرفت، محیط اطراف و یا نوع کاری که انجام می دهید، در نظر بگیرید.
  • جنس لنز عینک ایمنی: عینک هایی مناسب هستند که از مواد لنز با کیفیت بالا ساخته شده اند، دید واضحی را ارائه می دهند و تابش خیره کننده را کاهش می دهند. پوشش ضد انعکاس نیز می تواند به بهبود دید در محیط های کم نور کمک کند.
  • وزن عینک: انتخاب عینک های محافظ بسیار سبک وزن ایده آل است، زیرا انجام این کار به حداکثر راحتی کمک می کند. اما در مورد عینک های محافظ اشعه، سرب موجود در لنز این نوع عینک ها، آن را نسبت به سایر انواع عینک های ایمنی سنگین تر می کند، بنابراین بهتر است عینک هایی را انتخاب کنید که کمترین وزن را بر اساس نیازها و ترجیحات خود داشته باشند.
  • اندازه و تناسب عینک: این عینک های ایمنی به طور موثری از چشمان در برابر قرار گرفتن در معرض تشعشعات مضر و یا مواد شیمیایی محافظت می کند و می تواند خطر ابتلا به آسیب چشمی ناشی از تشعشع را کاهش دهد. بنابراین، عینکی مناسب تر است که متناسب با استایل صورت و اندازه چشمان شما باشد تا بتواند بیشترین حفاظت را داشته باشد.

 

انواع عینک ایمنی

 

  • عینک ایمنی معمولی

این عینک در دسترس ­ترین و محبوب­ترین عینک ایمنی در بازار است. وظیفه این نوع عینک محافظت از چشم افراد در برابر اشیاء پرتاب شده مانند خورده چوب یا خورده آهن خواهد بود. با این حال مدل­ های مختلف دیگری از این نوع عینک تولید می ­شود که در برابر نور و اشعه­ های مضر نیز مقاوم خواهند بود و از خستگی چشم­ ها جلوگیری خواهند کرد. نکته حائز اهمیت درباره این نوع عینک ایمنی آن است که بدنه این عینک از جنس پلی کربانت خواهد بود و می ­توان لنز­ های رنگی مختلفی نیز برای آن انتخاب کرد. بدنه این عینک بسیار سبک است و طی ساعت­ ها استفاده سبب خستگی چشم افراد نخواهد شد.

  • عینک ایمنی پزشکی

یکی دیگر از انواع عینک ایمنی، عینک ایمنی پزشکی است. این نوع عینک در بیمارستان­ ها و آزمایشگاه ­ها مورد استفاده قرار می ­گیرد. دلیل استفاده پزشکان از این نوع عینک، اشعه­ های مضری است که همواره سلامت آن­ها را تهدید می­ کند. جنس بدنه این نوع عینک نیز از پلی کربنات است و افراد می ­توانند برای این نوع عینک لنز­های مختلفی انتخاب کنند.

  • عینک ایمنی جوشکاری

استاندارد عینک ایمنی جوشکاری، قابلیت محافظت از چشم ­ها در برابر اشعه­ های فرا بنفش، مادون قرمز و همچنین تکه جوش ­ها خواهد بود. همانطور که از نام این نوع عینک پیدا است در شغل جوشکاری کاربرد خواهد داشت اما می ­توان از این نوع عینک در شغل برشکاری نیز استفاده کرد.

  • عینک ایمنی ضد بخار

همانطور که از نام عینک ایمنی ضد بخار مشخص است در استفاده از این نوع عینک، لنز و عدسی بخار نمی­ کنند. عینک ایمنی ضد بخار از پلی کربنات ساخته می شود. استفاده از پلی کربنات برای تولید عینک ضد بخار سبب سبک بودن آن شده است و افراد می­ توانند طی ساعت­ ها بدون احساس خستگی از آن استفاده کنند. نکته قابل توجه راجع به این نوع عینک آن است که عینک ایمنی ضد بخار به صورت طبی نیز تولید خواهد شد. یعنی افراد می ­توانند ضمن استفاده از یک عینک ایمنی از ویژگی ­های عینک طبی نیز بهره ببرند.

  • عینک ایمنی کوره

یکی از مهم­ ترین انواع عینک ایمنی، عینک ایمنی کوره است. عینک ایمنی کوره دارای قابلیت تعویض لنز خواهد بود. همچنین می­ توان برای این محصول از طلق معمولی، طلق شیشه ­ای، طلق پلی کربنات و شیشه جوشکاری به عنوان لنز استفاده کرد. جنس بدنه عینک ایمنی کوره از جنس پلی آمید است که سبب مقاومت بالای این محصول در برابر گرما و ضربه خواهد شد. معمولا از عینک ایمنی کوره در کارگاه ­های جوشکاری و کوره­ های صنعتی استفاده می ­شود.

  • عینک ایمنی محافظ لیزر

از این نوع عینک ایمنی در مشاغلی که با لیزر سر و کار دارند استفاده خواهد شد. برخی از این مشاغل شامل حکاکی و برشکاری خواهند بود. این عینک ایمنی طوری طراحی شده است که در برابر انواع اشعه­ های مضر لیزر مقاوم باشد.

  • عینک ایمنی پارکسون

این نوع عینک کاربرد فراوانی در محیط صنعتی دارد و در برابر اشعه­ های فرا بنفش، ضربه و خط خوردگی مقاومت مناسبی از خود نشان می­ دهد.

 

انواع عینک های ایمنی از لحاظ مواد سازنده

 

 

  • عینک پلی کربنات: از جمله ویژگی های این جنس می توان به مقاومت در برابر ضربه و خراشیدگی در عین وزن سبک اشاره نمود. همچنین برای محافظت چشم ها در برابر اشعه فرابنفش از این نوع عینک ایمنی استفاده می شود در صورتی که این نوع عینک برای محافظت در برابر نورهای قوی چندان مناسب نیست.

 

  • عینک پلی اورتان NXT: این عینک ها علاوه بر مقاومت بسیار عالی در برابر شکستگی و ضربه و وزن سبک، محافظ بسیار عالی در برابر نورهای معمولی می باشند. البته قیمت این محصولات نسبت به انواع دیگر بالاتر می باشد.

 

  • عینک آکریلیک: از جمله ویژگی این عینک ها می توان به قیمت مناسب آنها، مقاومت در برابر حلال های شیمیایی و وزن سبک نسبت به عینک های دارای شیشه اشاره نمود. معایب این محصولات نداشتن عمر بالا و وضوح نامناسب آنها می‌باشد.

 

  • عینک اپتیکال: وضوح این عینک ها بسیار مناسب بوده و در برابر خراشیدگی مقاوم هستند. از معایب آنها می توان به وزن نسبتا سنگین، قیمت بالا و مقومت کم در برابر ضربه اشاره نمود.

 

انواع لنز عینک های ایمنی

 

 

1- لنز شفاف و بی رنگ : لنزهای شفاف معمول ترین نوع لنز برای ساخت عینک های ایمنی هستند که از مواد مقاومی همچون پلی کربنات ساخته می شوند و مقرون به صرفه اند که در دو نوع uv400 و ساده ارائه می شوند. این نوع لنز دید کاربر را کاهش نمی دهد، رنگ ها و میزان نور نیز طبیعی باقی می ماند. بسته به نوع ماده بکار رفته مقاومت لنز متفاوت است. عینک های دارای این لنز برای کارهای عمومی و حفاظت در برابر پاشش و برخورد براده و خرده مواد بکار می رود. این نوع عینک در مقابل پرتو ها، لیزر یا آسیب نور جرقه و جوش مقاوم نیست.

 

2- لنز قطبی (پلاریزه آفتابی): این نوع لنز برای کاهش اشعه های خورشیدی، عدم کاهش دید در محیط مرطوب و برفی استفاده می شود. استفاده کننده لنز قطبی ممکن است در تشخیص رنگ های طبیعی دچار مشکل شود ولی از وضوح و دقت بالایی برخوردار می باشد. این لنز برای کار در محیط با روشنایی بالا و یا در معرض تابش شدید خورشید مناسب است، مانع آزار چشم در طولانی مدت می شود و مراقب چشم های حساس به نور زیاد می باشد.

 

3- لنز کهربایی: رنگ قرمز لنز کهربا در عینک های ایمنی، درخشش در دید را کاهش می دهد و مناسب کار در شرایط نور کم است. کار طولانی با صفحات نمایشگر، مطالعه و کار در محیط نور آبی از جمله کاربرد های این لنز می باشد. این نوع لنز ها عمدتا از مقاومت در برابر خطرات فیزیکی برخوردار نیستند.

 

4- لنز آبی: از لنزهای آبی در محیط های کاری که غلظت بالایی از بخار سدیم یا روشنایی زرد وجود دارد استفاده می شود. بنابراین، این عینک ها معمولاً در کارخانه های فرآوری مواد غذایی  یا صنعت نیمه هادی ها کاربرد دارند. کارمندانی که مجبورند ساعت های طولانی را در مقابل صفحه نمایش رایانه خود بگذرانند، نیز از عینک های رنگی آبی خودداری می کنند.

 

5- لنز آیینه ای: این لنز مناسب عینک های کاهش دهند تابش های آفتابی و بازتاب دهند اشعه های خطرناک می باشد. این لنزها در محیط های مرطوب، ماسه ای و برفی کارکرد مناسبی دارند و از این رو برای سفر به چنین محیط هایی بکار می رود. مقاومت بالا و ضد خش بودن از ویژگی هایی است که در هنگام تولید این لنزها به آن توجه می شود.

 

6- لنز سبز: عینک ایمنی با رنگ سبز تقریبا تاریک ترین عینک رنگی است که برای مسدود کردن اشعه مادون قرمز (IR) و تابش الکترومغناطیسی (EMR) بکار می رود. اگرچه این تشعشعات برای چشم انسان نامرئی است، اما می تواند بسیار آسیب رسان باشد و از این رو باید توسط افرادی که با ماشین هایی کار می کنند که دارای تابش های مادون قرمز زیادی می باشد، مورد استفاده قرار گیرد. نوع خاصی از این عینک ها هنگام کار با دستگاه های جوشکاری توسط جوشکارها پوشیده می شوند.

 

استاندارد­ عینک ایمنی

استاندارد EN172:

مهم ­ترین استاندارد عینک ایمنی، استاندارد مقاومت در برابر ضربه و فشار است. این استاندارد نشان دهنده میزان مناسب مقاومت فیزیکی در عینک های ایمنی است.

استاندارد EN169:

خطرات مختلفی جوشکاران و برشکاران را در طول انجام وظیفه تهدید می ­کند. این استاندارد نشان دهنده مقاومت مناسب لنز در برابر انواع قوس الکتریکی، لحیم­ کاری و جوشکاری است.

استاندارد EN170:

عینک ­هایی که در برابر اشعه ­های UV یا فرا بنفش مقاوم هستند باید حتما دارای این نوع استاندارد باشند.

 

سخن پایانی:

رعایت ایمنی و استفاده از تجهیزات حفاظتی جزء الزامات اصلی شروع هر فعالیتی است اما آشنایی و شناخت دقیق این ابزار می تواند کارگران و فعالین صنعتی را ترغیب به استفاده از آنها نماید. در هر یک از مشاغل امکان آسیب رسیدن به چشم افراد وجود دارد و عینک های ایمنی یکی از مهمترین تجهیزات ایمنی جهت محافظت از چشم کاربران به شمار می روند. از این رو انتخاب مناسب عینک ایمنی بر اساس استاندارهای موجود امر بسیار مهمی است.

 

منبع:

معرفی انواع عینک ایمنی

معرفی انواع عینک ایمنی + ویژگی و کاربرد آنها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *