دسته‌بندی نشده

معرفی تجهیزات و علائم ترافیکی و جاده ای

تابلوهای ترافیکی جز جدایی ناپذیر خیابان های هر شهری هستند. آن ها می توانند محدودیت سرعت، وجود موانع، قوانین مربوط به پارک خودرو، پیچ های تند، هشدارهای لازم و همچنین مسافت باقی مانده تا شهرهای مختلف را برای رانندگان مشخص کنند. هیچ راننده ای در دنیا وجود ندارد که بتواند نقش کلیدی و تاثیر گذار تابلوهای ترافیکی جاده ای را انکار کند. وجود این تابلوها می تواند قوانین حاکم بر یک محور را مشخص کند و به این شکل از بروز بی نظمی و در نتیجه تصادف و آسیب های ناشی از آن بکاهد. تابلوهای ترافیکی جاده ای بدون شک ابزار قدرتمندی در دست شهرداری ها و راهنمایی رانندگی هر کشوری هستند تا بتواند امنیت جاده ها و شهروندان را ارتقا بخشد.
تابلوهای ترافیکی در اشکال و ابعاد مختلفی ساخته می شوند و هر کدام پیام خاصی را مخابره می کنند. به طور کلی می توان این تابلوها را به سه دسته ریلی، مسیر نما و علائم راهنمایی رانندگی تقسیم بندی کرد. تابلوهای ترافیکی جاده ای می توانند ماهیت آگاهی دهنده، منع کننده و یا هشدار دهنده داشته باشند و بر همین اساس، رنگ و طرح آن ها مشخص می شود. بدنه اصلی تابلو جایی است که علایم مربوطه در آن نقش می بندد. این بدنه بر روی یک پایه آهنی نصب می شود تا رانندگان بتوانند از فواصل دور آن ها را در کنار جاده رویت کنند.

 

دسته بندی تابلو و علائم ترافیکی

  • تابلو بازدارنده

این تابلوها نشان دهنده اعمالی هستند که در محل نصب ان ها ممنوع بوده و رانندگان در صورت عدم رعایت این محدودیت ها با جریمه مواجه خواهند شد. از جمله این علائم راهنمایی و رانندگی می توان به تابلوهای بوق زدن ممنوع، پارک ممنوع، ورود ممنوع، سبقت ممنوع و بسیاری از تابلو های بازدارنده دیگر اشاره کرد. این تابلو ها معمولا به شکل دایره ای طراحی می شوند و با حاشیه ای قرمز رنگ توجه رانندگان را به خود جلب می کنند.

 

  • تابلو راهنمایی رانندگی هشدار دهنده

دسته دوم متشکل از تابلو راهنمایی و رانندگی هشدار دهنده یا اخطاری است. این علائم رانندگان و عابران را از خطرات پیش رو آگاه می کنند. از جمله این تابلو ها می توان به تابلو راهنمایی و رانندگی، جاده باریک می شود، کارگران مشغول کارند، محل عبور عابر پیاده، محل عبور حیوانات اهلی و بسیاری از تابلو های هشدار دهنده دیگر اشاره کرد. این تابلو ها معمولا به شکل مثلث طراحی می شوند و دارای حاشیه ای قرمز رنگ به منظور جلب توجه رانندگان هستند.

 

  • تابلو آگاهی دهنده

این دسته شامل تابلو های آگاهی دهنده یا اخباری است. این تابلو ها متداول ترین تابلو های راهنمایی و رانندگی هستند و با رنگ های زرد، سبز، سفید، قهوه ای، آبی و در طرح های دایره، مستطیل، مربع و پنج ضلعی طراحی و تولید می شوند. با استفاده از این تابلو ها می توان به رانندگان در مورد نزدیک شدن به اماکن خاص مانند بیمارستان ها و هتل ها آگاهی لازم را داد.

 

اشکال هندسی انواع تابلوهای ترافیکی

 

 

  • علائم ایمنی الزامی

شکل هندسی در این علایم دایره است و این دایره به رنگ آبی می باشد و معنی ترکیب رنگ آبی با دایره، الزام و دستور است. یعنی شما با مشاهده ی علائمی که با دایره ی آبی رنگ مشخص شده اند، ملزم به رعایت پیام علامت ایمنی هستید.

  • علائم ایمنی ممنوع

شکل هندسی در این علایم نیز دایره است ولی این دایره به رنگ قرمز می باشد و یک خط اریب نیز در این علامت وجود دارد. معنی ترکیب رنگ قرمز با دایره، ممنوعیت است. یعنی شما با مشاهده ی علائمی که با دایره ی قرمز با خط اریب مشخص شده اند، می بایست از انجام آن عمل خودداری نمایید.

  • علائم ایمنی هشدار دهنده

شکل هندسی در این علایم یک مثلث متساوی الاضلاع است. این مثلث حاشیه مشکی دارد و رنگ داخل آن زرد می باشد. معنی ترکیب رنگ زرد با مثلث، یکی از معانی احتیاط، هشدار و یا خطر است. یعنی علائمی که با مثلث زرد رنگ مشخص شده اند، خطر بالقوه ای را به شما گوشزد می کند که اگر توجه نکنید ممکن است سبب آسیب به شما و یا تجهیزات گردد.

  • علائم ایمنی وضعیت ایمن

شکل هندسی در این علایم مربع است و این مربع به رنگ سبز می باشد. معنی ترکیب رنگ سبز با مربع، می تواند یکی از مفاهیم شرایط ایمن، تجهیزات ایمنی و یا مسیرهای خروج اضطراری باشد. یعنی شما با مشاهده ی علائمی که با مربع سبز رنگ مشخص شده اند، خیالتان آسوده باشد که ایمن ترین وضعیت، وضعیتی است که در پیش روی شما قرار دارد. پس علائم وضعیت ایمن، علائمی هستند که وضعیت ایمنی را برای شما مشخص می کنند و یا مسیرهای خروج ایمن را به شما نشان می دهند و یا در نهایت یک وسیله ی یا تجهیزات ایمنی خاصی را به شما نشان می دهند.

  • علائم ایمنی آتش

شکل هندسی در این علایم نیز مربع است ولی این مربع به رنگ قرمز می باشد. معنی ترکیب رنگ قرمز با مربع، می تواند پیامی در خصوص آتش، آتش نشانی و یا تجهیزات آتش نشانی باشد. یعنی شما با مشاهده ی علائمی که با مربع قرمز رنگ مشخص شده اند، می بایست متوجه شوید که با یکی از تجهیزات ایمنی و آتش نشانی سر و کار دارید.

  • علائم ایمنی شب نما 

علائم شب نما نسل نسبتاً جدیدی از تابلو و علائم هشداردهنده ایمنی هستند. این علامت‌ها برای نشان دادن شرایط ایمن محل کار و زندگی و همچنین جهت نمایاندن مکان قرارگیری تجهیزات امداد و نجات دستی و خودکار، اعلام و اطفای حریق، کمک‌های اولیه و تعیین مسیرهای خروج ایمن در محدوده کار و زندگی انسان‌ها بکار می‌رود. شب نما یا شب‌تاب،  در روشنایی (مصنوعی یا طبیعی) نور را طی چند دقیقه جذب و ذخیره و در تاریکی آن را بازتاب می‌کند. با گذشت زمان شدت تابش کم می‌شود تا بعد از ۱۲ ساعت به کمترین مقدار خود می‌رسد. فنّاوری شب نما این امکان را به شما می‌دهد تا علائم ایمنی چه در روز و چه در شب، قابل‌مشاهده باشند. مقاوم بودن محصولات شب نما در برابر عوامل محیطی این امکان را فراهم می‌سازد تا این محصول در فضاهای باز نیز مورد استفاده قرار گیرد. علائم شب نما، مسلما مهمترین راهنما به ویژه در مجموعه های بزرگ هستند. پارکینگ های طبقاتی، مجموعه های صنعتی عظیم، واحدهای تولیدی بزرگ و غیره تابلو راهنمای طبقات و علائم شب نما، کمک می کنند تا به سادگی بخش های مختلف یک مجموعه را از یکدیگر تشخیص دهیم. در عین حال این تابلو ایمنی شب نما مهمترین عامل در شناخت موقعیت مکانی فرد است. اهمیت این نوع از تجهیزات ایمنی در مواقع اضطراری به خوبی خود را نشان می دهد.

 

انواع تجهیزات ایمنی راه ها

 

 

  • مخروط ها و استوانه های ترافیکی

مخروط های ترافیکی (به شکل مخروط) و استوانه های ترافیکی (به شکل استوانه) جزوی از تجهیزات ایمنی راه ها محسوب می شوند. این تجهیزات ایمنی معمولاً از پلاستیک ساخته می شوند و در جاده ها قرار می گیرند تا به طور موقت ترافیک خودرو را به روشی ایمن تغییر دهند. آنها جهت روشنی را در اطراف ساخت و سازهای جاده، سایت های تاسیساتی و سایر مناطق مهم ارائه می دهند. آنها همچنین برای هشدار دادن به رانندگان در مورد خطرات پیش رویی همچون چاله ها، منهول های برجسته، پیچ های تند، تصادفات و غیره استفاده می شوند.

علاوه بر این، استوانه ها و مخروط های ترافیکی در خارج از سایت های ساخت و ساز قرار می گیرند تا ترافیک پیاده را کنترل کنند. می توانید آنها را در تنظیمات سرگرمی و کسب و کار برای بهبود دید پیدا کنید. هدف جلوگیری از تصادفات رانندگی است و برای حداکثر ایمنی باید به درستی اعمال شوند.

استوانه ترافیکی برای استفاده طولانی مدتی همچون خروجی و ورودی آزادراه و بزرگراه ها نصب می شود ولی این مسئله در مخروط ترافیکی اینطور نمی باشد و برای استفاده کوتاه مدتی همچون جلوگیری از پارک کردن در جاهای مختلف به کار می رود.

 

  • تابلو راهنمای طبقات

تابلو پارکینگ یکی از تجهیزات ترافیکی است که در دسته تابلوهای اخباری قرار دارد. این تابلوهای آگاهی دهنده به صورت مربعی با زاویه های خمیده و زمینه ای به رنگ آبی طراحی شده است و نوید دهنده وجود پارکینگ در محدوده قرارگیری تابلو است. یکی از انواع تابلوهای پارکینگ، تابلو راهنمای طبقات می باشد. امروزه هر ساختمان اداری، تجاری و یا مسکونی احتیاج به مجموعه ای از تابلوها دارد. این گونه تابلو ها با عنوان تابلو راهنمای طبقات شناخته می شود. افرادی که به یک ساختمان و یا مرکز اداری مراجعه می کنند از بدو ورود می بایست به قسمت های مختلفی مراجعه کنند.

تابلو راهنمای طبقات برای راهنمایی و نشان دادن مسیر به مراجعین و نیز جلوگیری از سردرگم شدن آنها در ساختمان‌ها استفاده می‌شود . علاوه بر این، استفاده از این تابلوها سبب می‌شود، مراحعه کنندگان، اتاق‌های مورد نظرشان را به‌ راحتی بیابند و برای یافتن آن اتاق در جلوی اتاق‌های دیگر برای پرسش مسیر ازدحام نکنند. تابلو راهنما طبقات از جمله تجهیزات پارکینگ به شمار می آید که جهت سهولت در پیدا کردن طبقات، واحد ها، اتاق ها و بخش های مختلف ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.

 

  • تابلو بوق زدن ممنوع

تابلو بوق زدن ممنوع در مکان هایی نظیر مدارس، بیمارستان ها، آسایشگاه ها، خانه های سالمندان و غیره نصب می شود تا برای رانندگان حکم یاد آوری داشته باشد. طبق قوانین راهنمایی و رانندگی کشورمان، این مکان ها جزء مکان هایی هستند که بوق زدن در آن جا ممنوع است و تخطی از آن منجر به اخذ برگه جریمه خواهد شد. تابلو بوق زدن ممنوع یکی از علائم_انتظامی و بازدارنده محسوب می شود. این تابلو گرد با حاشیه قرمز و زمینه سفید می باشد که علامت بوق با رنگ مشکی در وسط آن طراحی شده است. از ورقه  فولادی با روکش رنگ الکترواستاتیک و نیز شبرنگ در تهیه و تولید آنها استفاده می شود. تابلو های ترافیکی همچون تابلو بوق زدن ممنوع با توجه به مکان نصب و با در نظر گرفتن سرعت خودروها دارای ابعاد مختلفی خواهد بود.

 

  • تابلو پارك ممنوع

تابلو پارك ممنوع ، یعنی تابلویی که یک خط قرمز دارد و به معنی آن است که پارک کردن و ایستادن در آن ممنوع است اما می توان چند لحظه کوتاه و به شرط آنکه راننده در اتومبیل باشد در آن مکان توقف کرد. اما تابلویی که دو خط قرمز دارد به معنی پارك مطلقاً ممنوع است یعنی حتی یک لحظه هم نمی توان در آن مکان توقف کرد حتی اگر راننده در اتومبیل و پشت فرمان باشد. در ایستگاه های تاکسی و اتوبوس، اطراف میدان ها و تقاطع ها ایستادن ممنوع است.

 

  • سرعت گیر یا سرعت شکن

سرعت گیرها از جمله تجهیزات ایمنی راه بشمار می روند که می توانند برای کاهش سرعت وسیله نقلیه شما استفاده شوند. بسیاری از اوقات، رانندگان خودرو فراموش می کنند که آنها را در مناطق سریع یا بسیار فرار فراموش می کنند، که می تواند منجر به تصادف شود. این سرعت شکن ها در اطراف مناطق حساس مانند مدارس، بیمارستان ها، سازه های ملی، پست های بازرسی نظامی و سایر مناطق استراتژیک قرار می گیرند.

 

  • موانع جاده ها

مانع تصادف جاده ای یکی دیگر از محصولات حیاتی ایمنی جاده است که به کاهش سرعت خودروها در هنگام برخورد به موانع کمک می کند. این به توزیع ضربه تصادف کمک می کند تا آسیب کمتری به خودرو و سرنشین آن وارد شود زیرا هیچ مانعی وجود ندارد. امروزه می توان از موانع امنیتی در فضاهای مختلف که هم در فضای باز و هم در فضای داخلی قرار دارند استفاده کرد. چه یک نهاد دولتی باشید، چه هتل، استادیوم یا مدرسه، می‌توانید از تجهیزات ایمنی جاده به خوبی استفاده کنید. دلایل زیادی وجود دارد که چرا باید به فکر سرمایه گذاری در ایمنی ترافیک با کیفیت باشید.

 

  • سیستم های کنترل ترافیک جاده ای

سیستم های کنترل ترافیک جاده ای (RTCS) تجهیزات ایمنی مدرنیزه شده ای هستند که به جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های رانندگی خودروها در یک مکان کمک می کند. آنها به انجام کنترل خوب سیگنال ترافیک با توجه به وضعیت ترافیکی در حال تغییر در یک مکان کمک می کنند. همچنین، این سیستم‌های کنترل ترافیک با کاهش زمان رانندگی خودروها و محدود کردن تعداد توقف خودروها، به اطمینان از جریان آسان ترافیک کمک می‌کنند. مزایای آنها بسیار زیاد است و از جمله آنها می توان به کاهش تصادفات رانندگی، کاهش آلودگی هوا و ایمن سازی محیط ترافیکی اشاره کرد.

 

  • حسگرها

سنسورهای مجاورت تجهیزات ایمنی جاده ای با کیفیت بالا هستند که به کاهش تصادفات جاده ای کمک می کنند. این نوع سنسورها به اندازه سایر محصولات ایمنی جاده رایج نیستند، اما جایگزین خوبی برای کسانی هستند که می خواهند از فناوری پیشرفته برای کنترل ترافیک استفاده کنند. علاوه بر این، یک سنسور به تشخیص نزدیکی خودرو به محل قرارگیری آن کمک می کند و بیشتر در یک مکان داخلی و بسیار امن استفاده می شود.

 

  • تجهیزات علامت گذاری جاده

برای مواقعی که تابلوهای ترافیکی جاده یا جداکننده های ترافیکی مناسب نیستند، تجهیزات علامت گذاری جاده مانند نوار ترموپلاستیک علامت گذاری جاده یا رنگ نشانگر خط می توانند راه های موقتی عالی برای منحرف کردن ترافیک، مردم یا ارائه دستورالعمل های دیگر باشند.

 

ویژگی های تابلوهای ترافیکی جاده ای

 

 

از آنجایی که تابلوهای ترافیکی جاده ای غالبا در کنار جاده ها و در فضای باز نصب می شوند، باید مقاومت بالایی در برابر شرایط جوی داشته باشند. این تابلوها همچنین باید خوانا باشند و رانندگان بتوانند در فاصله دور آن ها را به خوبی رویت کنند تا با توجه به علائم هشدار دهنده، زمان کافی برای اتخاذ تصمیم مد نظر را داشته باشند. یک تابلوی ترافیکی ایده آل باید ویژگی های زیر را دارا باشد:

  • مقاوم در برابر شرایط محیطی: تابلوهای ترافیکی جاده ای در برابر تابش مداوم نور خورشید قرار دارند و بارش باران و برف می تواند آن ها را در معرض خطر زنگ زدگی قرار دهد. بنابراین این دسته از تجهیزات ترافیکی باید به گونه ای طراحی شوند که در برابر چنین شرایط محیطی مقاوم باشند. هر چه مقاومت این دسته از تجهیزات ترافیکی در برابر شرایط جوی بیشتر باشد، طول عمر آن ها افزایش پیدا می کند و دیرتر دچار فرسودگی می شوند. این امر می تواند به کاهش هزینه های مربوطه به شکل قابل توجهی کمک کند.

 

  • ابعاد و اندازه های استاندارد: اندازه تابلوهای ترافیکی جاده ای باید بر اساس استاندارد های جهانی ساخته شوند. این استاندارد ها به گونه ای طراحی شده اند که محتوای نقش بسته بر روی تابلو از مسافت های طولانی به خوبی قابل تشخیص باشد و رانندگان بتوانند بدون دشواری، پیام مد نظر را دریافت کنند. تابلوها باید به صورت خوانا و قابل فهم نگارش شوند. این بدان معناست که برای درج طرح های موجود در تابلوها باید از رنگ های مخصوصی استفاده شود که در طول زمان کم رنگ نشوند و ماندگاری بالایی داشته باشند.

 

  • تابلوها باید در فضاهای تاریک و شب ها به خوبی قابل رویت باشند: قوانین به صورت 24 ساعته اجرا می شوند و بدیهی است که تابلوهای ترافیکی و هشدار دهنده در محیط های تاریک و همچنین در طول شب نیز باید به خوبی خوانا و قابل رویت باشند. خوشبختانه این موضوع با استفاده از مواد شبرنگ در ساخت تابلوها برطرف شده است. این دسته از مواد، نور را با شدت بیشتری بازتابش می کنند. بنابراین تابش مقدار کمی نور خودرو و یا چراغ های موجود در خیابان می تواند سبب انتقال بهینه پیام های درج شده در این تابلوها شود.

 

  • توجه به علامت استاندارد جهانی و رانندگان غیر بومی: تابلوهای ترافیکی جاده ای در کشورهای مختلف معمولا به صورت دوزبانه طراحی می شوند (زبان بومی منطقه و انگلیسی که زبان بین المللی محسوب می شود). بدین ترتیب، رانندگانی که زبان اصلی آن ها با مردم بومی منطقه یکی نیست نیز می توانند مسیر خود را در داخل یک شهر یا کشور غریبه به راحتی پیدا کنند. همچنین برخی از علائم هشداردهنده (مانند ورود ممنوع یا پارک ممنوع) و علایم راهنمایی کننده (مانند محل قرار گیری استراحتگاه یا علایم مربوط به سرعت مجاز) در سطح جهان یکسان هستند. بنابراین بهتر است در طراحی و ساخت تابلوهای ترافیکی جاده ای به این موارد توجه ویژه ای شود.

 

سخن پایانی:

کاربرد تابلو ترافیکی و علائم ترافیکی در جاده ها و خیابان ها و پارکینگ ها تا حدود بسیار زیادی از تصادفات و هرج و مرج ها جلوگیری می کند. کاربرد درست و نصب در جاهای مناسب و استفاده از مواد مناسب در ساخت این نوع تجهیزات سبب می شود تا از وقوع بسیاری از اتفاقات ناگوار جلوگیری شود.

 

منبع:

https://traffickala.com/road-safety-equipment/

تابلوهای ترافیکی و جاده ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *