دسته‌بندی نشده

معرفی ماسک ایمنی کار

ماسک های محافظ سیستم تنفسی به تجهیزاتی اطلاق می شوند که از استنشاق و تنفس گاز های سمی و شیمیایی به جهت حفاظت از سیستم تنفسی افراد جلوگیری می کنند. این عمل به وسیله فیلتراسیون گازهای سمی و هوارسانی از منبع قابل تنفس انجام می شود. در واقع ماسک های ایمنی به عنوان یکی از مهمترین تجهیزات حفاظت شخصی در برخی از مشاغل، از اهمیت و کارایی بالایی برخوردار می باشند.

 

انواع ماسک ایمنی کار

  • ماسک تمام صورت

ماسک تمام صورت یکی از مهم ترین تجهیزات برای ورود به محیط هایی هست که در آن آلودگی های شیمیایی، گازی و اسیدی وجود دارد. این ماسک می تواند تمام سر و صورت شما را پوشش داده و از ورود گاز های سمی به داخل بدن جلوگیری کند. ماسک تمام صورت به همراه لباس کامل ایمنی و  کفش و دستکش ایمنی برای کار در محیط های شیمیایی و آلوده به گازها و بخار های سمی می تواند عملکرد بالایی را به کاربر ارائه دهد. این نوع ماسک ها با فیلتر های مختلفی قابل استفاده می باشند. استفاده از این نوع ماسک باعث می شود که کاربر این ماسک علاوه بر تنفس راحت از حداکثر ایمنی لازم نیز برخوردار باشد. همجنین این نوع ماسک ها دید بسیار عالی را ارائه می دهند. طوری که در ساخت آنها از یک ویسور بزرگ پلی کربنات استفاده شده است که می توان از پشت آن همه جای محیط را به خوبی دید و در مقابل ضربه و شکستگی و خراش کاملاً مقاوم است. این نوع از ماسک ها در عموم اکثرا با اسم ماسک های شیمیایی شناخته شده اند و  استفاده کردن از این نوع ماسک ها باعث می شود که کل اعضای صورت و سر در برابر مواد آلوده شیمیایی و اسیدی محافظت شود.

 

 

  • ماسک نیم صورت

همانطور که از نام آن مشخص است این ماسک نیمه صورت را پوشش می دهد. در واقع این ماسک قست دهان و بینی را می پوشانند. استفاده از این ماسک بیشتر در مشاغلی که حساسیت کمتری در آن وجود دارد استفاده می شود. این ماسک ها چشم ها و بینی را پوشش نمی دهند. در کنار این ماسک می توانید از عینک کار و محافظ گوش نیز استفاده نمایید. این ماسک در مشاغلی که چشم و گوش را تحت تاثیر قرار نمی دهند استفاده می شود. علاوه بر استفاده از عینک همراه ماسک، کارکنان می توانند از محافظ گوش نیز استفاده نمایند. دلیل استفاده از عینک و محافظ گوش به صورت جدا گانه آسیب مربوط به کار مورد نظر می باشد. اگر در حین کار آسیبی به چشم و گوش شما وارد نمی شود استفاده از عینک و محافظ گوش ضروری نمی باشد.

 

 

  • ماسک فیلتردار شیمیایی: 

این ماسک ها برای مشاغلی  همچون آزمایشگاه ها و یا صنف آتش نشانی که با مواد شیمیایی سر و کار دارند، طراحی شده اند. به همین جهت استفاده ماسک مناسب ضروری می باشد. مواد شیمیایی بسیار آسیب رسان هستند. زیرا به سرعت وارد خون می شوند. ماسک های شیمیایی عموماً تمام صورت طراحی می شوند. همچنین این ماسک ها دارای فیلترهای پیشرفته می باشند. این فیلترها وظیفه تصفیه هوا را بر عهده دارند. به دلیل اینکه فیلترهای این ماسک پیشرفته تر از انواع دیگر می باشد دارای قیمت بالاتری نیز هستند. استفاده از این ماسک در محیط هایی که ذرات شیمیایی معلق در هوا وجود دارد بسیار ضروری می باشند. این ماسک ها به شکل تمام صورت می باشند تا علاوه بر محافظت از سیستم تنفسی از چشم های اشخاص نیز محافظت می کند. استفاده از این ماسک برای مشاغل سمپاشی و آزمایشگاهی هم مناسب هست.

 

 

  • ماسک صورت فیلتر دار:

ماسک صورت فیلتردار به نوعی طراحی شده است که تمام صورت را پوشش دهد. همچنین دارای فیلترهای پیشرفته در جلو یا کناره ها می باشد. فیلتر پیشرفته این نوع ماسک ها به نوعی طراحی شده اند که هوا را به خوبی تصفیه می کنند. این ماسک ها دارای انواع مختلفی می باشند. باید با توجه به نوع شغل خود ماسک مناسب را انتخاب نمایید. حتماً توجه داشته باشید که پیش از استفاده از ماسک دستان خود را به خوبی شستشو دهید. زمانیکه از تاریخ انقضا و پاکیزگی دستان و ماسک خود اطمینان حاصل کردید آن را بر روی صورت خود قرار بدهید. کش یا بست آن را از پشت سر خود کاملاً محکم نمایید. حتماً اطمینان حاصل نمایید که ماسک تمام صورت شما را پوشش داده است. هر گونه منفذ در دور ماسک باعث نفوذ ذرات به داخل ماسک می شود.

 

 

انواع فیلترهای موجود در ماسک های ایمنی کار

  • فیلترهای گاز: این نوع فیلتر ها در برابر بخارات سمی، گازها و مواد شیمیایی محافظت می کنند.

 

  • فیلترهای ذرات: در برابر گرد و غبار، دود، بخار، میکروارگانیسم ها و ویروس ها محافظت می کنند.

 

  • فیلترهای ترکیبی: فیلترهای ترکیبی دارای ویژگی های فیلترهای گاز و ذرات بوده  و می توان برای محافظت در برابر آئروسل ها و بخارات مورد استفاده قرار گیرد.

 

نکات مهم در حین انتخاب ماسک ایمنی

  • استانداردها: ماسک ها با استانداردهای خاصی مانند N95 یا KN95 برچسب گذاری می شوند. این استانداردها نشان می دهند که ماسک ها قادر به فیلتره کردن ذرات ریز و غبار و ذرات آئروسل هستند. بررسی کنید که ماسک مورد نظر شما با استاندارد های ایمنی مطابقت داشته باشد.
  • ساختار و جنس: ماسک های با لایه های چندگانه و فیلترهای جداپذیر معمولاً بهترین عملکرد را دارند. جنس ماسک همچنین باید از جنسی باشد که تهویه درستی را برای شما فراهم کند و همزمان راحتی برای استفاده روزانه داشته باشد.
  • سازگاری با چهره: ماسک باید به طور صحیح روی صورت قرار گیرد و بسته به ساختار چهره شما قابل تنظیم شده باشد. برخی ماسک ها دارای نوارهای قابل تنظیم برای مهار کردن راحت تر بر روی صورت هستند.
  • تهویه مناسب: یک ماسک با تهویه مناسب می تواند در درازمدت راحتی را برای استفاده کننده فراهم کند. اطمینان حاصل کنید که ماسک انتخابی شما دارای ورودی های هوا مناسبی است که تنفس آزاد را تسهیل کند.
  • توصیه های مقامات بهداشتی: بهتر است برای کسب اطلاعات در زمینه دستورالعمل ها و توصیه های مربوط به استفاده از ماسک از سازمان ها و مقامات بهداشتی معتبر مانند سازمان بهداشت جهانی (WHO) و مراجع بهداشتی ملی کشور خود اقدام کنید.

 

سخن پایانی:

استفاده از انواع ماسک فیلتر دار صنعتی در محیط های صنعتی و به ویژه محیط هایی که دارای ذرات و بخارات شیمیایی و سمی هستند، ضروری می باشد. برای انتخاب ماسک مناسب، آگاهی داشتن از ویژگی ها و کاربردها مهم است. لذا باید در خرید ماسک دقت لازم را به خرج دهید و از رعایت تمام اصول و استانداردهای مورد نیاز در محصول خریداری شده اطمینان حاصل کنید.

 

 

منبع:

https://senfimeni.com/%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D9%85%D8%A7%D8%B3%DA%A9-%D8%A7%DB%8C%D9%85%D9%86%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B5%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D9%88-%D9%86%DB%8C%D9%85-%D8%B5%D9%88%D8%B1/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *