دسته‌بندی نشده

معرفی انواع دستکش ایمنی کار

دستکش‌های ایمنی یکی از مهمترین وسایل حفاظتی در صنعت و کارگاه‌های صنعتی بشمار می روند که به منظور جلوگیری از آسیب به دست‌ها در هنگام انجام کارهایی که ممکن است باعث برخورد با مواد خطرناک، اشیاء تیز و یا مواد شیمیایی شود، استفاده می‌شوند. دستکش های ایمنی مناسب با سایز و فرم دست و از جنس های مختلف برای مقابله با خطرات احتمالی ساخته می شوند که باید در برابر کار های سنگین، اجسام تیز و برنده، انواع مایعات مانند اسیدها مقاوم باشند. در حالت عمومی یک دستکش ایمنی باید از ویژگی های زیر برخوردار باشد؛

  • مقاوم در برابر ضربات, حرارت و جریان برق
  • جلوگیری از عرق کردن دست
  • ضد حساسیت و دارای لایه ی داخلی
  • با دوام و عمر طولانی
  • سایز مناسب دست شخص
  • ضد برش
  • عایق
  • مقاوم در برابر مواد شیمیایی
  • انعطاف خوب

 

انواع دستکش ایمنی کار

  •  دستکش ضداسید 

دستکش‌های ضداسید از موادی ساخته می‌شوند که هیچ گونه واکنشی با مواد خطرناک انجام نمی‌دهند. اگر مواد دستکش، با مواد شیمیایی مانند هیدروکربن ترکیب شود، آسیبی دو برابر برای پوست دست‌ها خواهد داشت. از طرفی، خاصیت ضدآلرژی بودن مواد پلیمری موجود در دستکش‌ها را هم باید در نظر گرفت. دستکش ضداسید یک نوع دستکش ایمنی ساخته شده با لاستیک مصنوعی است که از قابلیت مقاومت در برابر مواد شیمیایی برخوردار است. این دستکش‌ها، ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی ازجمله انعطاف‌پذیری، ضدآلرژی، مقاومت در برابر تماس مستقیم با مواد شیمیایی و عایق بودن را دارد. دستکش‌های ضداسید معمولاً در صنایع شیمیایی، پزشکی، آزمایشگاهی و حوزه‌های دیگری برای حفاظت از دست‌ها در برابر مواد شیمیایی استفاده می‌شوند. دقت داشته باشید که این نوع دستکش ها برای عامل‌های اکسیدکننده غیرطبیعی مانند ترکیب‌های اسید نیتریک و اسید کرومیک مناسب نیست.

 

 

  • دستکش کار وینیل

دستکش های کار وینیل از نظر ظاهری شبیه لاتکس بوده که جنس آن از PVC می باشد. خاصیت ضد حساسیت دستکش وینیل نسبت به لاتکس باعث برتری آن شده است. دستکش کار وینیل مناسب برای کارهای عمومی که نیازی به دقت و ظرافت خاصی ندارند، می باشد و برای سهولت کار با آن از روان کننده در ساختار این مدل دستکش ها استفاده شده است. از دستکش کار وینیل در آشپرخانه ها، پزشکی و حفظ ایمنی در آزمایشگاه استفاده می شود. این دستکش ایمنی دارای انعطاف پذیری بالایی می باشد و در مقابل مواد شیمیایی، قلیایی و اسید ها مقاومت بالایی دارد. عدم انعطاف پذیری در این دستکش ها باعث می شود که کامل به دست نچسبد و همین امر باعث کاهش ظرافت در انجام کارها با آن می شود. البته توصیه می شود در کارهایی که با ویروس ها و باکتری ها سر و کار دارند از این نوع دستکش استفاده نشود.

 

 

  • دستکش کار نخی

این دستکش ها در دسته دستکش های پارچه ای قرار می گیرند که جنس آنها از نخ می باشد و در برابر آلودگی از دستان شما محافظت می کند. استفاده از این دستکش کار برای کارهای سنگین که با برخورد اجسام سر و کار دارد توصیه نمی شود و همچنین در مقابل اجسام تیز و برنده مقاوم نمی باشند. عبور میکروب از منافذ این دستکش بسیار محتمل می باشد. استفاده بیشتر از این دستکش برای کار های نظافتی می باشد. از نکات مثبت استفاده از این دستکش فرم گیری راحت آن در دست می باشد که به راحتی می توانید وسایل را در دست بگیرید. همچنین در فصول سرما تا حدودی از دستان شما محافظت می کنند. به دلیل فرم گیری راحت این دستکش ها علاوه بر کارهای نظافتی در کارهای مونتاژ و تولید نیز استفاده نمود. در صورت استفاده طولانی مدت نیز دست ها در آن به دلیل منافذ مناسب آن عرق نمی کند.

 

 

  • دستکش کار ضد آب

در ساخت دستکش کار ضد آب از موادی استفاده می شود که در مقابل نفوذ آب به آن مقاومت دارند. از این دستکش ها در کارها و محیط هایی استفاده می شود که عموماً با رطوبت و آب سر و کار داشته باشد. از خاصیت مهم این نوع دستکش ها بافت ضد لغزش آنها می باشد زیرا که در رطوبت امکان لغزش بالاتر می رود. همچنین با وجود اینکه امکان تنفس در این نوع دستکش ها کم است، خاصیت ضد قارچ دارند. علاوه بر آن در بسیاری از این دستکش ها آستر کتان وجود دارد که امکان تعرق را کمتر می کند. دستکش کار ضد آب در مقابل مواد شیمیایی مانند متانول، استون، دی کلرو متان، تولوئن، دی اتیل امین و اتیل استات دارای مقاومت بالایی می باشد. نمونه های ضعیف تر آن در آشپزخانه ها برای شستشوی ظرف استفاده می شود. این دستکش ها در مقابل نفوذ آب مقاوم هستند اما داخل آنها از آستر کتان استفاده نشده است.

 

 

  • دستکش کار فلزی شبکه ای

همانطور که از نام این دستکش مشخص است از فلز ساخته شده است. ساختار آن نیز به صورت شبکه ای می باشد. از این دستکش کار در مشاغلی استفاده می شود که با اجسام تیز و برنده سر و کار داشته باشند. به دلیل ساختار و جنس آنها کاملاً در مقابل برش مقاوم می باشند. استفاده از این دستکش ها معمولاً در کارگاه هایی که با دستگاه های تیز و برنده کار میکنند کاربرد بیشتری دارد. دستکش کار فلزی شبکه ای به دلیل جنس فلزی که در ساختار آن استفاده شده است، دارای وزن بیشتری نسبت به دیگر دستکش های ایمنی هستند. همچنین می توان از این نوع دستکش بر روی دیگر دستکش ها نیز استفاده نمود. از نکات مثبت این دستکش شستشوی راحت آن می باشد.

 

 

  • دستکش کار ضد ضربه

 

خاصیت این دستکش مقاومت در برابر ضربات سنگین می باشد و در مشاغلی که با اجسام و ابزار آلات سنگین کار می کنند برای جلوگیری از ورود ضربات سنگین به دستان و انگشتان، مورد استفاده قرار می گیرند. مهمترین ویژگی این دستکش ها محافظت از دستان و انگشتان در مقابل ضربات سنگین و له شدن می باشد. در ساختار این دستکش ها از لاتکس، پلی استر و کپسول های ضد ضربه استفاده شده است تا به خوبی شدت ضربات را کنترل کند. در مشاغلی مانند ساختمان سازی و کار هایی که با اجسام سنگین همچون پتک سر و کار دارند از این دستکش استفاده می شود. ساختار آن به شکلی می باشد که خاصیت ضد لغزش دارند. این خاصیت این امکان را می دهد تا بتوان اجسام سنگین را بدون لغزش نیز بلند کرد.

 

  • دستکش کار چرمی

یکی از انواع دستکش ایمنی نوع چرمی آن می باشد. این دستکش به دلیل استفاده از چرم خاصیت نسوز دارد. چرم خواص بسیار زیادی دارد که مقاومت در برابر حرارت و تنفس پوستی از مهم ترین آن ها می باشد. با توجه به خواص گفته شده از این دستکش می توان در کارهایی  همچون جوشکاری که با حرارت سر و کار دارد، استفاده نمود. در جوشکاری به دلیل وجود جرقه و احتراق به وسیله الکترودها این دستکش ها محافظ بسیار خوبی می باشند. در مجموع با وجود حرارت و گرمای حاصل از کار، چرم امکان محافظت از دستان را مهیا می کند.

 

 

  • دستکش کار سربی

دستکش ایمنی کار سربی از سرب ساخته شده است. این دستکش در دو نوع لاتکس و معمولی می باشد. بیشترین کاربرد این دستکش در صنعت پزشکی می باشد و از دست در مقابل اشعه ایکس و پرتو رادیو اکتیو محافظت می کند که این عامل سبب گشته تا از این نوع دستکش ها در  عکسبرداری ها، پزشکی هسته ای، فلوروسکوپی، آزمایش های قلب و الکتروفیزیولوژی استفاده شود. از جمله ویژگی های دستکش کار سربی، انعطاف پذیری و سبک بودن آن می باشد.

 

 

  • دستکش کار ضد برق

 

یکی از عوامل خطر آفرین در کار جریان برق می باشد. از آنجایی که دست به عنوان اولین عضو در کار می باشد احتمال برق گرفتگی در کار را افزایش می دهد. البته برای محافظت از برق کفش مناسب نیز بسیار اهمیت دارد. این دستکش ها از عبور جریان برق جلوگیری می کنند. جنس آنها از لاتکس می باشد که عایق مناسبی برای برق می باشند. عموماً تکنسین های برق از این نوع دستکش استفاده می نمایند اما افرادی که در کارشان با احتمال برق گرفتگی سر و کار دارند نیز می توانند از این دستکش استفاده نمایند.

 

 

سخن پایانی:

به منظور تامین امنیت در محیط کار، باید از دستکش‌های باکیفیت متناسب با شغل خود استفاده کنید. عوامل مختلفی همچون کاربرد، جنس، سایز و قیمت در انتخاب دستکش کار از اهمیت بالایی برخوردار است. دستکش‌ها از موادی مانند چرم، لاتکس، نیتریل و پلی استر ساخته شده و به دو نوع کف مواد و تمام مواد تقسیم می‌شوند. علاوه بر آن دستکش‌ها به صورت یک بار مصرف یا دائمی تولید می‌شوند و قیمت‌های متنوعی دارند. قیمت دستکش به عوامل مختلفی مانند نوع مواد، کیفیت ساخت و برند بستگی دارد. در کنار انواع دستکش ایمنی برای کار در صنایع مختلف بهتر هست از لباس و کفش مناسب با نوع کار استفاده شود.

 

منابع:

https://senfimeni.com/%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DA%A9%D8%B4-%D8%A7%DB%8C%D9%85%D9%86%DB%8C/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *