دسته‌بندی نشده

کفش ایمنی مخصوص جوشکاری

با اینکه استفاده از تمامی ابزارهای ایمنی در محیط کاری جوشکاری الزامی است اما استفاده از کفش ایمنی مخصوص جوشکاری از اهمیت بیشتری نسبت به دیگر ابزارها برخوردار خواهد بود. با در نظر داشتن این نکته می‌توان حدس زد که پاها نسبت به دیگر اعضاء در معرض خطر بیشتری هستند از این رو محافظت از آنها باید در الویت افراد قرار گیرد. در محیط کاری جوشکاری خطرات فراوانی افراد را تهدید می‌کند که برخی از این تهدیدها شامل احتمال سقوط اشیاء نوک تیز، حرارت و تکه جوش‌ها خواهد بود. این به آن معنی است که افراد باید از کفشی استفاده کنند که از آنها در برابر این خطرات محافظت نماید.

 

ویژگی‌های کفش ایمنی مخصوص جوشکاری

 

 

برای انتخاب کفش مناسب افراد باید از ویژگی‌های مهم کفش‌ها و تهدیدات محیط کاری خود آگاهی کامل داشته باشند. از این رو باید بدانیم که برای تولید کفش ایمنی مناسب جوشکاری از مواد مختلفی استفاده می‌شود که سبب ایجاد ویژگی‌های منحصر به فردی در این کفش‌ها شده است .برای تولید این نوع کفش‌ها باید از مواد اولیه بسیار مرغوب استفاده شود، چرا که این کفش‌ها باید در برابر پرش براده‌های آهن که اغلب دمای بسیار بالایی دارند مقاوم باشند. از این رو در تولید کفش ایمنی مناسب جوشکاری از سرپنجه‌های از جنس فولاد بهره گرفته می‌شود. فولاد نه تنها از پا در برابر براده‌های آهن و تکه جوش‌ها محافظت می‌کند بلکه می‌تواند از آسیب دیدن پاها بر اثر سقوط اشیاء نوک تیز نیز جلوگیری نماید. نکته حائز اهمیت و بسیار مهم درباره این کفش زیره به کار رفته برای تولید آن است. زیره‌های کفش ایمنی مخصوص جوشکاری باید از از جنسی باشد که در برابر لغزش مقاومت مناسبی از خود نشان دهد. از طرفی دیگر زیره نباید به راحتی با حرارت تغییر شکل دهد.

مهم‌ترین نکته‌ای که باید درباره کفش ایمنی مناسب جوشکاری بدانیم طراحی آن است. این کفش‌ها باید طوری طراحی شوند که افراد در طی ساعات کاری خود دچار خستگی نشوند. البته اگر در طراحی کفش ایمنی نقصی وجود داشته باشد، این نقض به شکل کمر درد در کارکنان بروز پیدا خواهد کرد.

 

نکات مهم در هنگام خرید کفش ایمنی جوشکاری

 

 احساس راحتی در پاها

اصلی‌ترین و مهم‌ترین نکته در هنگام خرید کفش جوشکاری توجه به احساس راحتی پاها در حین استفاده از کفش است. افراد معمولاً ساعت‌های طولانی ممکن است به حالت نشسته یا ایستاده به فعالیت جوشکاری مشغول باشند که در این شریط نباید در پاهای خود احساس تنگی یا ناراحتی کنند. کفش جوشکاری مناسب باید سبک وزن باشد و با داشتن کفی استاندارد و نرم، راحتی فرد را در فعالیت‌های طولانی مدت فراهم کند. البته سبک بودن کفش همیشه به معنی راحت بودن آن نیست بلکه در عین حال که سبک است باید محکم و مقاوم نیز باشد. داشتن آستری مناسب در داخل کفش مانع از تعریق و بوگرفتن پاها شده و قوس مناسب در کفه به‌ میزان زیادی مانع از آسیب به کمر و تاول زدن پا می‌شود.

دارای زیره ضد لغزش

زیره‌هایی که برای کفش‌های مخصوص جوشکاری ساخته می‌شوند، معمولا ضخامت زیادی دارند و در برابر لغزش بسیار مقاوم هستند. علاوه بر این، در اثر حرارت مستقیم استحکام خود را از دست نداده یا تغییر شکل نمی‌دهند؛ به همین دلیل می‌توانند محافظ خوبی برای پا‌های شما باشند.

داشتن انعطاف پذیری مناسب

یک کفش جوشکاری مناسب باید با داشتن انعطاف پذیری بالا امکان استفاده از آن در حالت‌های مختلف جوشکاری را به‌خوبی برای فرد فراهم کند. مواردی همچون نوع طراحی و جنس کفش در انعطاف پذیری آن مؤثر است البته در حین جوشکاری کفش کار معمولاً نرم و انعطاف پذیرتر می‌شود که جنس خوب کیفیت انعطاف آن را بالا می‌برد. شما برای خرید بهترین کفش باید کاملاً به جنس و مواد اولیه‌ای که برای تولید آن به‌کار رفته باید توجه داشته باشید.

 ایمنی بالا

هدف از تولید کفش جوشکاری تأمین سلامت و ایمنی برای پاها است. باید به سرپنجه‌های کفش توجه کنید تا به‌دلایلی مختلفی مانند سقوط اجسام، گیرکردن و غیره پاها دچار آسیب نشود. این کفش کار علاوه بر موارد نام برده باید ضد برق بوده و در برابر نشت مواد شیمیایی، گرما و سطوح لغزند از پا محافظت کند. بنابر شرایطی که در آن کار می‌کنید می‌توانید از بوت جوشکاری نیز استفاده کرده تا از مچ و ساق پا محافظت نمایید.

اندازه متناسب با پاها

اگر قصد خرید کفش جوشکاری را دارید توجه به هم سایز بودن با قالب پاهایتان بسیار مهم است و این امر در خرید‌های اینترنتی اهمیت بیشتری دارد. اگر حضوری قصد خرید کفش ایمنی دارید سعی کنید نزدیک عصر خرید کنید چرا که صبح پاها کمی ورم دارند و ممکن است کفش تنگ یا گشادی را انتخاب کنید.

 

سخن پایانی:

خرید کفش ایمنی مناسب جوشکاری برای همه افرادی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم در معرض جرقه‌های جوشکاری هستند، الزامی‌ است. این کار باعث می‌شود که کارگران و مهندسان در برابر جرقه‌ها و حرارت محافظت شوند و در زمان عبور کردن از کنار نواحی جوشکاری، مشکلی برای آن‌ها به وجود نیاید.

 

منابع:

بهترین کفش برای جوشکاری

راهنمای انتخاب و خرید کفش ایمنی مناسب جوشکاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *