دسته‌بندی نشده

ویژگی های لباس کار مناسب برای جوشکاری

رعایت مسائل و نکات ایمنی در حرفه‌ی جوشکاری یکی از مهمترین فاکتورهایی می‌باشد که جوشکاران و مسئولان کارگاه‌ها باید بدان توجه داشته باشند. جراحات ناشی از جوشکاری از سوختگی‌های کوچک گرفته تا سوختگی‌های جدی تر در برخی موارد می تواند منجر به نقص عضو و حتی کنار گذاشتن حرفه‌ی جوشکاری شود. استفاده از تجهیزات ایمنی مناسب همچون لباس کار راهی ساده برای حفاظت از جوشکاران در برابر این خطرات است.

در اصطلاح فنی و تخصصی به هر وسیله ایمنی که برای تامین امنیت اپراتور جوشکاری استفاده می شود، لباس جوشکاری (Welding Cloth) گفته می شود که ویژگی ها و استانداردهای آن یکی از مهمترین عواملی است که باید هنگام خرید به آن توجه شود. برخی از این ویژگی ها شامل جنس، رنگ، طرح و نوع پارچه می باشد. در ادامه به معرفی و بررسی ویژگی های مهم لباس کار جوشکاری پرداخته خواهد شد.

 

جنس پارچه لباس کار جوشکاری

 

 

مقاومت در برابر دما مهمترین ویژگی لباس کار جوشکاری است که باید به آن توجه داشت. از این رو معمولا در تولید این نوع لباس از پنبه، چرم، پشم و جین استفاده میشود. نکته حائز اهمیت که هنگام خرید لباس کار باید به آن دقت داشته باشیم آن است که لباس جوشکاری نباید از الیاف مصنوعی تولید شده باشد. این الیاف در برابر دما مقاومت مناسبی ندارند و هنگام جوشکاری احتمال ایجاد سوختگی، سوراخ شدگی یا آب شدن الیاف در آنها بسیار است. همچنین جنس پارچه لباس کار جوشکاری باید وزنی سبک داشته باشد. سبک وزن بودن سبب ایجاد حس راحتی در طول ساعات کاری خواهد شد.

 

طراحی لباس کار جوشکاری

 

 

لباس کار جوشکاری به صورت یکسره و دو تکه طراحی، تولید و به بازار عرضه می شود. لباس های جوشکاری یکسره تمام بدن را می پوشاند، از این رو نگرانی بابت تهدیدات و خطرات برای جوشکاران باقی نخواهد گذاشت. نکته حائز اهمیت راجع به لباس های جوشکاری یکسره آن است که این لباس ها برای محیطی با آب و هوای گرم مناسب نخواهند بود. همچنین استفاده از چنین لباسی می تواند سبب انعطاف پذیری پایین در افراد شود.
لباس کار دو تکه با اینکه جلوی انعطاف و آزادی بدن افراد را نمی گیرد اما توانایی محافظت کل بدن مانند لباس جوشکاری یکسره را ندارد. از این رو انتخاب نوع طراحی لباس جوشکاری کاملا بستگی به سلیقه افراد و محیط کاری آنها خواهد داشت.

 

ضد حساسیت بودن

 

 

نکته مهم آن است که پارچه های به کار رفته برای تولید لباس کار جوشکاری باید ضد حساسیت و آلرژی باشد. برخی از پارچه های به کار رفته در این لباس ها به دلایل مختلف باعث ایجاد حساسیت در افراد می شوند.

 

مقاومت در برابر اشعه ماورابنفش

 

 

اشعه ماورابنفش خیلی راحت می تواند بافت لباس را تحت تاثیر قرار دهد و باعث از بین رفتن آن شود. در فرآیند جوشکاری به دلیل نزدیک بودن منبع اشعه ماورابنفش و لباس کار، احتمال آسیب دیدن بیشتر هم می شود. لازم است لباس کار جوشکاری در برابر اشعه ماورابنفش که در حین کار ساطع می شود نیز مقاوم باشد. تجربه نشان داده که در کنار جنس لباس، رنگ آن نیز برای مقاومت در برابر اشعه ماورابنفش اثرگذار است. به طوری که لباس های تیره مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند.

 

استاندارد لباس کار جوشکاری

 

 

استاندارد یکی از مهمترین ویژگیهایی است که باید قبل از خرید لباس جوشکاری از آن اطلاع داشته باشیم. استانداردهای لباس ایمنی مربوط به میزان مقاومت لباسها در برابر تهدیدات و خطرهای مختلف هستند. به بیان دیگر استاندارد تاییدیهای بر کارایی صحیح لباسهای ایمنی خواهد بود.

استاندارد EN ISO 11611

لباس هایی که دارای این تاییدیه هستند، در برابر جرقه و تماس های کوتاه با آتش یا حرارت مقاوم خواهند بود. از این رو داشتن چنین تاییدیه هایی در لباس های جوشکاری الزامی خواهد بود. همچنین باید توجه داشت لباس های دارای این استاندارد در برابر تماس کوتاه به الکتریسیته نیز مقاوم هستند. این نوع لباس تمام بدن را پوشش می دهد که سبب حفاظت کامل از افراد خواهد شد.

استاندارد EN ISO 11612

یکی دیگر از استانداردهای که سبب مقاومت لباس های ایمنی در برابر آتش و گرما می شود، استاندارد  EN ISO 11612  هست. به بیان دیگر لباس های دارای این تاییدیه برای محافظت از کارکنان در برابر آتش و گرما طراحی شده اند. همچنین باید توجه داشت که این استاندارد مخصوص لباس های ایمنی است که از سر و دست ها محافظت نمی کنند.

استاندارد HSE

این استاندارد مربوط به پارچه به کار رفته در تولید لباس های ایمنی است. با در نظر گرفتن این تاییدیه، پارچه ها باید مقاومت مناسبی در برابر چروکیدگی ها داشته باشند. نکته مهم آن است که این پارچه ها نباید الکتریسیته ساکن تولید کنند.

استاندارد EN 342

این استاندارد مخصوص لباس های ایمنی است که از بدن در برابر سرما محافظت خواهند کرد. لباسهای دارای این تاییدیه وظیفه دارند که در برابر سرمای شدید و شرایط بد آب و هوایی مقاوم باشند.

 

نکات مهم در استفاده از لباس کار جوشکاری

در مدت زمانی که از لباس جوشکاری استفاده می کنید، با رعایت نکات ساده می توانید ایمن بمانید. از جمله مهم ترین اقداماتی که باید در این راستا مد نظر قرار دهید، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لباس کار باید عاری از روغن، گریس و سایر آلاینده های قابل اشتعال باشد.
  • لباس کار باید یقه بلندی داشته باشد تا از گلوی شما به خوبی محافظت کند.
  • برای جلوگیری از سوختگی دست ها حتما لباس کار آستین بلند و دکمه دار بپوشید.
  • ترجیحا لباس های تیره رنگ برای جوشکاری انتخاب کنید.
  • در مدت زمان جوشکاری نباید جیب لباس شما باز باشد؛ چرا که احتمال جمع شدن جرقه و فلز داغ در آن وجود دارد.
  • لباس کار باید سالم باشد و هر گونه سوراخ و پارگی در آن باید قبل از جوشکاری تعمیر شود.
  • هیچ گونه منبع قابل احتراق مانند کبریت، فندک و… در جیب های لباس کار خود در حین جوشکاری قرار ندهید.
  • در طول جوشکاری از انگشتر، ساعت مچی، گردنبند و… استفاده نکنید.

 

سخن پایانی

در تولید لباسهای جوشکاری از مواد مختلفی استفاده می شود، این مواد سبب به وجود آمدن مهمترین ویژگی لباس کار جوشکاری یعنی مقاومت خواهند شد. لباس کار جوشکاری باید در برابر تکه جوش ها، گرما و حرارت مقاومت مناسب داشته باشد. برای اینکه از کارایی و مقاومت لباس ها اطمینان حاصل کنید بهتر است به بررسی استاندارد لباس کار جوشکاری بپردازید و با در نظر داشتن این نکات لباس مورد نظر خود را خریداری کنید.

شما می توانید سوالات و نظرات خود را در قسمت نظرات در زیر همین مطلب مطرح کنید.

منابع:

استاندارد و ویژگی های لباس کار مناسب جوشکاری

https://namatek.com/%D9%84%D8%A8%D8%A7%D8%B3-%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D8%AC%D9%88%D8%B4%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *