دسته‌بندی نشده

معرفی دستکش ایمنی عایق برق

دست ها از مهم ترین عضو بدن می باشد که به وسیله دستکش های کار در برابر خطرات و صدمات گوناگونی که ممکن است باعث آسیب شوند محافظت می نماید. یکی از چندین مدل دستکش های کار، دستکش ایمنی عایق برق بوده که منجر به کاهش لرزش و ارتعاشات آزاردهنده حاصل از دستگاه ها و وسایلی که منجر به ارتعاش و لرزش می شوند نظیر وسایل بادی، کلنگ و وسایل پنوماتیکی و غیره می شود. این دستکش ها از لاتکس با ضریب جذب موثر ضربه و کوبش ارتعاشی طراحی شده است. این دستکش ها به طور گسترده در صنایع برق و نیرو و تعمیرات قطعات و تجهیزات الکتریکی، بازرسی ها و مونتاژ مورد مصرف قرار می گیرند با توجه به ولتاژ کار مورد نظر در انواع مختلف فشار قوی و ضعیف و متوسط دسته بندی می شوند.

عموما در ساخت دستکش های عایق برق از پلاستیک و لاتکس طبیعی که ماده ای نارسانا می باشد، استفاده می گردد. به هنگام استفاده از دستکش های عایق برق حتما قبل از پوشش و شروع کار، طبق ضوابط و استاندارد ها، بازرسی و اطمینان از سالم بودن دستکش کار ضد برق امری ضروری می باشد. دانستن ولتاژ کاری و متناسب بودن مقاومت دستکش با آن نیز باید لحاظ شود. دستکش های عایق برق با توجه به مقاومت آن ها در برابر ولتاز های گوناگون در کلاس های مختلفی دسته بندی می گردند.

 

انواع دستکش عایق برق

 

 

  • دستکش عایق فشار ضعیف: این نوع از دستکش های عایق معمولاً با ساق بلند تولید می شوند. از این رو دستان برق کار را تا نیمی از ساعد مورد پوشش قرار می دهد.
  • دستکش عایق فشار متوسط: این نمونه از دستکش های عایق برق در حوزه های الکتریکی مداردهای ۲۰ کیلو ولت مورد استفاده قرار می گیرند.
  • دستکش عایق برق فشار قوی: دستکش های عایق فشار قوی همانطور که از نامشان مشخص است، به منظور محافظت از دستان کاربران در برابر جریان برق بیشتر از ۲۰ کیلو ولت مقاومت دارند.

 

کلاس دستکش های عایق برق

 

دستکش های مقاوم در برابر برق باتوجه به میزان مقاومت در برابر جریان برق، در ۶ طبقه کلی کلاس بندی می شوند.

  • دستکش عایق برق کلاس ۰۰: این دستکش ها در برابر جریان برق متناوب AC تا ۵۰۰ ولت و جریان DC تا ۷۵۰ ولت مقاومت دارند. ضخامت لایه تشکیل دهنده این دستکش ها ۰.۵ میلی متر است. لازم به ذکر است که سایز این دستکش ها به طور معمول ۳۶ سانتی متر است. همچنین عملکرد یا عدم عملکرد فازمتر با استفاده از این نوع دستکش کار فراهم می شود.

 

  • دستکش عایق برق کلاس ۰: نوع دیگری از دستکش های عایق برق در بازار موجود هستند که در برابر ۱۰۰۰ ولت از جریان برق متناوب و جریان برق DC تا ۱۵۰۰ ولت از مقاومت بالایی برخوردار هستند. توجه نمایید که ضخامت لایه اصلی این ابزار ۱ میلی متر است.

 

 

  • دستکش عایق برق کلاس ۱: این نمونه از دستکش های عایق برق گزینه مناسبی برای استفاده در برابر جریان برق ۷۵۰۰ ولت به شمار می آیند. ضخامت لایه های تشکیل دهنده این تجهیزات به طور معمول ۱.۵ میلی متر است.

 

  • دستکش عایق برق کلاس ۲: این نمونه از دستکش های عایق برق در برابر ولتاژ بالا از مقاومت بالایی برخوردار هستند. این دستکش ایمنی در برابر جریان ۱۰۰۰۰ ولت تا ۲۰۰۰۰ ولت مقاومت دارند. این نوع از دستکش ها را با نام دستکش برق فشار متوسط نیز می شناسند.

 

  • دستکش عایق برق کلاس ۳: نوع دیگری از دستکش های مقاوم در برابر جریان برق وجود دارند که به منظور استفاده در فعالیت های مرتبط با برق فشار قوی کاربرد دارند. دستکش کلاس ۳ در برابر جریان برق ۲۰۰۰۰ ولت تا ۳۰۰۰۰ ولت مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به ذکر است این دستکش ها از ضخامت بالایی برخوردار هستند.

 

  • دستکش عایق برق کلاس ۴: دستکش ایمنی عایق برق کلاس ۴ جهت استفاده در برابر فشار قوی بیش از ۳۰۰۰۰ ولت مورد استفاده قرار می گیرد. ضخامت لایه های تشکیل دهنده این تجهیزات به طور معمول ۳.۶ میلی متر است. به عبارتی می توان گفت این محصول از قوی ترین نمونه های دستکش عایق به شمار می آید.

 

نحوه تست دستکش عایق برق

پیش از هر چیز باید از سالم بودن دستکش اطمینان حاصل نمایید. به عبارتی هیچگونه درز و بریدگی نباید در این دستکش ها وجود داشته باشد. زیرا در صورت بروز هرگونه درز و بریدگی، این دستکش ها قابل استفاده نیستند و جریان برق را از خود عبور می دهند. برای انجام تست دستکش عایق برق ابتدا باید اجازه دهید مقداری هوا وارد دستکش شود. سپس آن را از قسمت مچ دست لاله کنید تا کمی هوا درون آن حبس شود. توجه نمایید این کار باید به گونه ای انجام شود که قسمت انگشتان دستکش باد کند. با انجام این تست هرگونه درز یا شکاف موجود در این محصول نشان داده می شود. توجه داشته باشید اگر هوا به آرامی از دستکش تخلیه شد، یعنی دستکش برای انجام فعالیت های برق کاری قابل استفاده نیست.

 

اجزای تشکیل دهنده دستکش عایق برق

 

 

در ابتدا بهتر است با اجزا و موادهای استفاده شده در دستکش های عایق آشنا شوید. با اطلاعات کافی از مواد های استفاده شده در این محصول، مشکلی برای سلامتی شما به وجود نمی آید. توجه نمایید به طور کلی ساختار اصلی این دستکش ها از لاستیک طبیعی مانند لاتکس ساخته می شود. همچنین در برخی از انواع این محصول از لاستیک های مصنوعی نیز استفاده می شود.

لازم به ذکر است که پلی وینیل در دسته پلاستیک های مصنوعی قرار می گیرد. معمولاً لایه های پنبه ای این دستکش ها از تعرق دست افراد جلوگیری می کند. لایه اصلی این تجهیزات از لاستیک تهیه شده است و هنگام کار باید از برخورد دستکش با ابزارآلات تیز و برنده جلوگیری نمایید. توجه نمایید که بهترین نوع این دستکش ها مدل هایی هستند که به صورت دو رنگ تولید شده اند. زیرا رنگ لایه خارجی و درونی این دستکش ها با یکدیگر تفاوت دارند. در نتیجه با استفاده از انواع دو رنگ، کاربران می توانند پارگی یا وجود هرگونه مشکل در دستکش را تشخیص دهند. جهت تهیه دستکش عایق برق خانگی با مراجعه به راندنو می توانید محصول مورد نظر خود را خریداری نمایید.

 

نکات مهم در خرید دستکش عایق برق

 

 

هنگام خرید و تهیه این دستکش ها باید با توجه به نوع کاربری خود، مناسب ترین نوع این محصول را انتخاب نمایید.

  • در ابتدا هنگام تهیه این محصول باید به اندازه دستان خود توجه داشته باشید. اگر دستکش بزرگتر یا کوچکتر از اندازه دست شما باشد، نوع عملکرد شما کاهش می یابد.
  • توجه به ماده تشکیل دهنده لایه رویی و زیرین این محصول از دیگر پارامترهای مهم در انتخاب این محصول به شمار می آید.
  • توجه به نوع کار و موادی که دستکش با آنها در ارتباط است، از دیگر فاکتورهای مهم در خرید این ابزار است.
  • توجه داشته باشید برای بالا رفتن از تیر برق سیمانی و چوبی باید از دستکش های کف چرمی یا پشت برزنتی استفاده نمایید.
  • زمان و میزان تماس دستکش با ولتاژ برق، از اهمیت به سزایی در انتخاب این کالا برخوردار است. باتوجه به ویژگی ها نام برده شده، می توانید میزان پوشانندگی دستکش را مشخص نمایید.
  • توجه به ضخامت لایه دستکش از دیگر نکات مهم در خرید این تجهیزات به شمار می آید.

 

نگهداری و مراقبت از دستکش عایق برق

برای حفظ کیفیت و ایمنی دستکش‌ عایق برق باید نکات زیر در نگهداری و مراقبت از آنها رعایت شود:

  • هرگز از دستکش‌هایی که سوراخ یا ترک دارند استفاده نکنید.
  •  قبل از هر بار استفاده، دستکش‌های عایق برق را بررسی کنید تا اطمینان حاصل شود که هیچ نوع آسیبی به آنها وارد نشده است.
  • در صورتی که دستکش عایق برق با مواد شیمیایی مختلف تماس داشته باشد باید آن را را با آب و صابون شستشو دهید.
  • هرگز دستکش‌های عایق برق را در نزدیکی اشعه مستقیم آفتاب نگهداری نکنید.
  • هرگز دستکش‌های عایق برق را در محیط‌ های گرم و خشک نگهداری نکنید. بهتر است آنها را در محل خنک و خشک نگهداری کنید.
  • هنگام استفاده از دستکش های عایق برق، از انگشتر، ساعت استفاده نکنید، چرا که ممکن است به دستکش آسیب برسانید.
  • هرگز دستکش‌ های عایق برق را در معرض حرارت بالا و یا آتش قرار ندهید.

 

سخن پایانی:

دستکش های ایمنی عایق برق دارای کاربرد های بسیاری می باشند که از این گونه دستکش ها در مشاغل و محیط های پر خطر که با برق، کابل، الکتریسیته، سیم  و غیره سر و کار دارند و احتمال برق گرفتگی وجود دارد، کاربرد دارد و کارکنان با پوشیدن این دستکش ها از خطر برق گرفتگی در امان می مانند. دستکش های عایق برق از جمله وسایل ضروری هستند که استفاده از آن ها در محیط کار بسیار واجب و ضروری است.  امروزه  از دستکش های ایمنی عایق برق علاوه بر مشاغلی که با الکتریسیته و جریان برق سرو کار دارند در مشاغلی که با مواد شیمیایی، مواد بیولوژیکی، دمای بالا، سوختگی، خراش و غیره سرو کار دارند نیز استفاده می شود.

 

منبع:

راهنمای خرید دستکش عایق برق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *