دسته‌بندی نشده

تابلوها و علائم ایمنی

تابلوها و علائم ایمنی آن دسته از تابلوهایی می باشند که در هر صنعت با توجه به خطرات احتمالی حاوی پیام مشخصی می باشند و برای اطلاع رسانی و جلوگیری از ایجاد سوانح غیرقابل بازگشت، به کار گرفته می شوند. تابلوهای ایمنی متشکل از یک نماد گرافیکی، شکل هندسی و رنگ های ایمنی خاصی بوده و در واقع  از بروز هر اتفاق یا حادثه ای پیشگیری می کند. از این رو لازم است که هر یک از کارکنان با مفاهیم انواع نشانه های موجود در تابلوها آشنایی کامل داشته باشند. همچنین ممکن است ناحیه ای حاوی نوشته نیز به علامت ایمنی اضافه شود که به این ناحیه ی اضافه شده، ناحیه نوشته توضیحی می گویند. این نوشته به کارکنان کمک می کند تا پیام ایمنی یک علامت را بهتر درک کنند.

 

مفاهیم رنگ ها و اشکال در تابلوهای ایمنی

 

 

هر یک از رنگ ها و اشکال در تابلوهای ایمنی مفاهیم هشداردهنده، پیام ایمنی، ممنوعیت و غیره را می رسانند. برای به خاطر سپردن مفاهیم تابلوهای ایمنی بهتر است که معنای هر رنگ و شکل را به صورت زیر بدانیم:

  • علائمی که پس زمینه زرد دارند، علائم هشدار دهنده هستند.
  • علائم با پس زمینه سبز، یک پیام ایمنی را می رسانند.
  • علائم با پس زمینه آبی، یک دستورالعمل را نشان می دهند.
  • علائم با پس زمینه قرمز رنگ با خط اریب، نماد ممنوعیت می باشند.
  • رنگ قرمز با مربع و یا مستطیل مربوط به تجهیزات آتش نشانی است.

 

انواع کارایی علائم های هشدار دهنده حفاظتی

  • علائم هشدار دهنده سیستم های حفاظتی

 

 

امروزه با پیشرفته تر شدن تکنولوژی، شرکت های مختلف، سیستم حفاظتی را طراحی و تولید کرده اند که به راحتی از ورود سارق حتی از راه دور هم جلوگیری می کند. سیستم حفاظتی این امکان را به کاربر می دهد با استفاده از اپلیکیشن تلفن همراه، حتی اگر مسافت طولانی از محیط پیرامون خود قرار دارد می تواند امنیت محل زندگی یا کار خود را افزایش دهد. سیستم های حفاظتی اعم از دزدگیر منازل و دوربین های مدار بسته دارای تابلوهای هشدار دهنده می باشد که به سارق اطلاع رسانی می کند که این مکان مجهز به سیستم های حفاظتی بوده است.

 

  • تابلو هشدار دهنده علائم آتش نشانی

 

 

از مهم ترین علائمی که در دپارتمان های مسکونی، کارگاهی و تجاری مورد استفاده قرار می گیرد، تابلو هشدار دهند آتش نشانی می باشد که استفاده از آن بسیار اهمیت دارد. با توجه به میزان همه گیری ماده اشتعال زا در مکان های متفاوت، خطر آتش سوزی از مهم ترین خطرات موجود در هر مکانی به شمار می آید. از علائم های بسیار مهم آتش نشانی که با آن مواجه شده اید عبارت اند از: تابلوهای هشدار دهنده خروج اضطراری در زمان آتش سوزی، تابلو اضطراری حریق، تابلو کف آتش نشانی، تابلو گاز دی اکسید و غیره.

 

  • تابلوهای هشدار ایمنی

 

 

تابلوهای ایمنی از مهم ترین ابزار ضروری در محیط های صنعتی بشمار می روند که برای اطلاع رسانی، بالا رفتن آگاهی و هشدار کارمندان نسبت به موارد مربوط به ایمنی در محیط کار کارایی دارند. تابلوهای هشدار ایمنی دارای تنوع بالایی بوده با اهداف مختلف طراحی و تولید می شوند.

 

  • تابلوهای اطلاع رسانی

 

 

این نوع تابلوها برای هدایت رانندگان ضمن مسافرت در جاده ها و یا برای آگاهی آنان از سایر اطلاعات لازم در راه از شروع تا پایان سفر بکار برده می شود.

 

  • تابلوهای هشدار دهنده راهنمایی

 

 

تابلوهای هشداردهنده یا تابلوهای اخطاری از نشان‌های راهنمایی و رانندگی هستند که بیشتر به صورت مثلثی شکل با نوارهای حاشیه قرمز رنگ و زمینه سفید رنگ که یک راس آن‌ها به طرف بالا بوده و نوع خطر در داخل آن با رنگ مشکی نمایش داده شده‌است.

 

  • مسیرهای فرار و خروجی‌های اضطراری

 

 

تابلو هایی که برای مسیر های فرار هستند باید اصولا بالای درب نصب شوند و یا در مکانی که به آسانی به چشم قابل دیدن باشد و اگر دود زیادی در منطقه بود احتمال پوشانده شدن آن نباشد.

نکاتی در مورد انتخاب علائم و تابلوهای ایمنی

با توجه به تنوع و گستردگی علائم و تابلوهای ایمنی، استفاده از نکات زیر برای کلیه افراد ضروری خواهد بود.

  1. در انتخاب تابلوها، توجه به سن افراد و سواد آن ها ضروری می باشد.
  2. انتخاب جنس تابلوها و ماندگاری شبرنگ ها با توجه به مدت زمان پروژه تعیین گردد.
  3. در صورت وجود فعالیت های کار در شب، توامان از تابلوهای شبرنگ و شبنما استفاده گردد.
  4. برنامه سرویس، نگهداری و نظافت تابلوها بایستی به صورت هفتگی انجام گردد.
  5. انتخاب ارتفاع نصب تابلوها با توجه به داده های آنتروپومتریک سازمان انجام گردد.
  6. در انتخاب زوایای مربوط به علائم ترافیکی رعایت مقررات وزارت راه الزامی می باشد.
  7. استفاده از رنگ های متفرقه و سلیقه ای در علائم و تابلوهای ایمنی ممنوع می باشد.
  8. در زمان نصب تابلوهای خروج اضطراری به مسائلی همچون ارتفاع نصب توجه گردد.
  9. علائم و تابلوهای ایمنی و شرایط نصب آن ها نباید خطراتی را برای پرسنل ایجاد نماید.

 

سخن پایانی:

علائم و نشانه های ایمنی به عنوان ابزار ارتباط و آگاهی بخش ایمنی استفاده می شود. آنها به ارسال پیام ها، دستورالعمل ها و هشدارهای واضح بدون استفاده از کلمات زیاد کمک می کنند. تابلوها و علائم ایمنی به طور سریع افراد را از خطرات بالقوه آگاه می کنند و به ویژه در سناریوهایی که نیاز به پاسخ سریع است مفید هستند. همچنین نصب تابلوها و علائم ایمنی در محیط کار باعث درک صحیح افراد نسبت به محیط فعالیتشان شده و با ایمنی بیشتر به کار و فعالیت می پردازند. در بسیاری از موارد نصب یک تابلو مناسب، در محل مناسب می‌توانست باعث جلوگیری از وقوع بسیاری ازحوادثی گردد که موجب زیانهای مالی و جانی فراوانی نیز شده اند.

 

منبع:

https://firewallco.net/%D8%AA%D8%A7%D8%A8%D9%84%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%87%D8%B4%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D9%87%D9%86%D8%AF%D9%87/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *