دسته‌بندی نشده

معرفی ماسک جوشکاری اتوماتیک

ماسک جوشکاری از مهم‌ترین لوازمی هست که برای محافظت از مخاطرات کاری صنعتی، توسط کارگران مورد استفاده قرار می‌گیرد که می‌توان به نوعی مهمترین لوازم محافظتی صنعتی در نظر گرفت. چرا که گذشته از آسیب‌پذیری بسیار بالای اندام بینایی و خطر از کارافتادگی کارگر، استفاده نکردن از آن می‌تواند موجب عدم دقت در کیفیت کار و حتی بروز حادثه شود. ماسک جوشکاری نیز همانند بسیاری از ابزار آلات به صورت های گوناگونی دسته بندی می شود. اگر بخواهیم از لحاظ ظاهر آنها را تقسیم بندی کنیم به دو دسته ماسک جوشکاری دستی و یا ماسک جوشکاری اتوماتیک تقسیم می شوند.

 

ماسک جوشکاری دستی

 

ماسک‌های جوشکاری دستی، ساده‌ترین نوع کلاه هستند که به کار گرفتن آنها به گونه ای است که جوشکار دائماً باید از یک دست خود برای نگه داشتن آن در مقابل چشمان استفاده کند. استفاده از ماسک جوشکاری دستی، برای کارهای طولانی مدت پیشنهاد نمی‌شود و به‌طور کلی در مقایسه با این نوع، انتخاب‌های بهتری وجود دارد؛ چرا که معمولاً راحت نیستند.

 

ماسک جوشکاری اتوماتیک

 

 

ماسک جوشکاری اتوماتیک با استفاده از یک سیستم اتوماتیک و الکترونیکی که در داخل آن قرار دارد می‌تواند به طور خودکار تاریک شده و در حالت فعال قرار بگیرد. این سیستم بر اساس سطح نور جوشکاری تنظیم می‌شود و در هنگام شروع جوشکاری صفحه آن تاریک می‌شود تا نور قوی جوشکاری به چشمان جوشکار نفوذ نکند. پس از اتمام جوشکاری و کاهش نور صفحه به طور خودکار به حالت غیرفعال بازمی‌گردد و چشمان جوشکار قادر به دیدن واضح‌تر می‌شوند. ماسک جوشکاری اتوماتیک دارای برخی از ویژگی‌های مهم است که عبارت‌اند از:

  • قابلیت داشتن تنظیمات حساسیت: این ماسک ها دارای قابلیت تنظیم سطح حساسیت به نور جوشکاری می‌باشد و کاربرد آن تنظیم میزان نور مورد نیاز حین استفاده از دستگاه جوش در هر نوع فرایند جوشکاری می‌باشد.
  • تنظیمات تأخیر زمانی: ماسک جوشکاری قابلیت تنظیم زمانی دارد که از حالت تاریک به حالت روشن تغییر کند. این کار به منظور جلوگیری از نفوذ نور اضافی به چشمان پس از اتمام جوشکاری می‌باشد.
  • راحتی استفاده از ماسک جوشکاری: ماسک جوشکاری اتوماتیک معمولاً با طراحی مناسب و فوم داخلی، راحتی بیشتری برای جوشکاران فراهم می‌کند و در طول زمان استفاده خستگی چشمان را کاهش می‌دهد.
  • داشتن قابلیت حفاظت در مقابل اشعه‌های مضر: ماسک جوشکاری اتوماتیک قادر به فیلتر کردن نور فرابنفش و فروسرخ است که در هنگام جوشکاری تولید می‌شود و مانع آسیب رسیدن این اشعه‌ها به چشم‌ها می‌شود. استفاده از این نوع ماسک به جوشکاران این امکان را می‌دهد که بهترین حفاظت را در برابر نور قوی جوشکاری داشته باشند و در عین حال راحتی و دید واضح را حفظ کنند.

 

مزایای استفاده از ماسک جوشکاری اتوماتیک

ماسک جوشکاری اتوماتیک یک ابزار حیاتی برای حفاظت از چشمان جوشکاران است و در جوشکاری‌های مختلف مانند جوشکاری قوس الکتریکی، جوشکاری MIG و TIG و جوشکاری پلاسما استفاده می‌شود. با استفاده از این وسیله جوشکاران می‌توانند از خطرات ناشی از نور جوشکاری محافظت کنند و در عین حال به طور مؤثرتری جوشکاری انجام دهند. مزایای استفاده از این نوع ماسک شامل موارد زیر است:

  • افزایش ایمنی برای چشم و پوست صورت
  • صرفه جوبی در زمان جوشکاری
  • راحتی کاربر به هنگام جوشکاری
  • طول عمر بسیار بالا
  • افزایش کیفیت جوش به علت کاهش خطا در هنگام جوشکاری

 

اهمیت استفاده از ماسک جوشکاری اتوماتیک

 

 

برقی زدگی چشم‌ها یکی از مخاطراتی است که در هنگام کارهای جوشکاری ممکن است گریبان گیرتان شود؛ از این رو یکی از دلایل اهمیت استفاده از ماسک جوشکاری همین موضوع می‌باشد. برقی زدگی چشم به فرآیندی گفته می‌شود که در طی آن قرنیه چشم‌هایتان ملتهب و متورم می‌شود. همچنین از دیگر خطرات این کار، سوختن شبکیه چشم است. اگر از کلاه استفاده نکنید و دچار این عارضه شوید، نابینایی تان حتمی خواهد بود. تمامی این مشکلات از در معرض قرار گرفتن چشم‌ها در برابر اشعه جوشکاری ناشی می‌شود.

ماسک جوشکاری اتوماتیک علاوه بر چشم، از سر و گردن شما هم محافظت می‌کند؛ چرا که در معرض مواد مذاب جوشکاری قرار دارند. در نظر داشته باشید، در کنار استفاده از کلاه ماسک جوشکاری از دستکش و پیش بند بلند چرمی نباید غافل شد. اگر از ماسک جوشکاری استفاده نکنید، باید به‌طور مستقیم با چشم‌های خودتان به اشعه‌های نور تولید شده نگاه کنید؛ از این رو احتمال مبتلا شدن به عارضه‌هایی مانند آب مروارید، مشکلات بینایی و حتی نابینایی بسیار قوی می‌شود. در بهترین حالت، ممکن است دیگر نتوانید به نورهای دیگر مانند نور خورشید نگاه کنید.

همچنین جوشکاری فعالیتی است که با گرما سروکار دارد. در صورت عدم استفاده از کلاه جوشکاری، خودتان را در معرض مشکلاتی مانند سوختگی ابروها و تاول پوستی قرار می‌دهید. اگر مواد مذاب به صورتتان پاشیده شود، یا سوختگی‌های عمیق و جبران ناپذیری مواجه می‌شود. بنابراین اهمیت استفاده از ماسک جوشکاری به قدری بالا است که اگر آنها را فراموش کنید، نه تنها دچار آسیب دیدگی می‌شوید، بلکه ممکن است ادامه زندگی هم برایتان دشوار شود.

 

نکات مهم در هنگام خرید ماسک جوشکاری اتوماتیک

 

 

از آنجایی که برای خرید هر ابزاری نیاز به یک راهنما هست؛ در ادامه نکات مهمی را برای خرید ماسک جوشکاری اتوماتیک بیان می کنیم تا در هنگام خرید بتوانید بهترین و مناسب ترین ماسک را برای خود تهیه کنید.

  • توجه به جنس و طراحی بدنه استاندارد و ارگونومیک
  • توجه به مدت زمان واکنش لنز ماسک به اشعه (باید کمتر از ۰.۱ ثانیه باشد)
  • بررسی نوع لنز های استفاده شده و سایز آن
  • طراحی داخلی ضد تعریق و ضد بخار
  • دارای وزن مناسب

 

سخن پایانی:

ماسک جوشکاری جزو پر استفاده‌ترین و اصلی‌ترین تجهیزاتی است که در جوشکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. جوشکاری یکی از شغل‌های پر خطر است که برای حفظ سلامتی استفاده از ماسک جوشکاری برای این افراد جزو ضروریات به حساب می‌آید. این روزها معمولاً کمتر جوشکاری می‌توان دید که از این نوع ماسک ها استفاده نکند. این ماسک های جوشکاری اتوماتیک از چشم، صورت و گردن شخص محافظت می‌کنند. در واقع آنها شما را از هر گونه سوختگی، پاشش‌های جوش، نورهای ماورا بنفش، مادون قرمز و گرما در امان نگه می‌دارند.

شما می توانید سوالات و نظرات خود را در قسمت نظرات در زیر همین مطلب مطرح کنید.

 

منابع:

ماسک یا عینک جوشکاری اتوماتیک چیست؟

ماسک جوشکاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *