دسته‌بندی نشده

معرفی مشخصات دستکش ایمنی آتش نشانی

دستکش ضد حریق یکی از تجهیزات حفاظتی اساسی برای آتش نشانان است. انواع دستکش آتش نشانی به صورت ویژه برای مقابله با خطرات آتش و حرارت بالا طراحی شده‌اند. آتش نشانان در طول انجام وظیفه خود نیاز دارند تا دستانشان را از آسیب و آسیب‌های احتمالی در معرض حرارت و آتش محافظت کنند. دستکش کار آتش نشانی با محافظت از دستان، به آتش نشانان اجازه می‌دهد تا به صورت ایمن‌تر و کارآمدتر در مقابل خطرات آتش عمل کنند بنابراین حفاظت از دست در هنگام آتش سوزی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

در هنگام کمک رسانی، آتش نشانان باید ایمن بمانند و این بدین معناست که تجهیزات و لوازم آتش نشانان باید با بالاترین کیفیت ایمنی ساخته شده باشند. دستکش آتش نشانی از مواد سخت و فناوری های پیشرفته ساخته شده، تا بتواند در برابر برخورد با آتش سوزی های خطرناک ساختاری، انتقال انرژی حرارتی، مناطق گرمای بالا، بخار، مایع داغ و مواد شیمیایی مقاومت کنند.

 

ویژگی دستکش آتش نشانی

 

 

دستکش های اطفا حریق، باید دارای استاندارد های بین المللی باشند. نمونه ای از دستکش های آتش نشانی هستند که نه تنها استانداردهای بالایی از محافظت را ارائه می دهند، بلکه از نظر راحتی و مهارت به سطوح جدیدی نیز رسیده اند. یکی از دلایل این امر استفاده از الیاف با تکنولوژی به روز دنیا و فناوری های نو آورانه است. دستکش های آتش نشانی به دلیل کاربردی که دارند باید ضد تعریق، راحت و قابل انعطاف و همچنین در مقابل حرارت بالا، بریدگی و سایش، پاشش مواد شیمیایی و مایعات مقاوم باشند. دستکش ایمنی به آتش نشان این امکان را می دهد تا در عملیات های خطرناک، بهتر فعالیت داشته باشد. دستکش های آتش نشانی، باید استاندارد گواهینامه انجمن ملی حفاظت از آتش (NFPA) را داشته باشند. این گواهی نامه بدین معنی است که آن دستکش استانداردهایی که توسط NFPA تائید شده است، را داراست. دستکش های آتش نشانی را می توان از انواع مواد، با هدف ایجاد درجات گوناگون حفاظت حرارتی و شیمیایی و همچنین مقاوم بودن در برابر اجسام تیز ساخت. آن ها باید دارای کف دست، پانل های جانبی، پانل های انگشت شست و انگشتان مقاوم در برابر برش باشند تا در برابر سوراخ، بریدگی و ساییدگی محافظت شوند. بدین جهت انتخاب یک دستکش آتش نشانی مناسب از حساسیت بالایی برخوردار است.

 

انواع دستکش های آتش نشانی

دستکش های آتش نشانی، در برابر سوختگی و جراحات از دست آتش نشانان محافظت می کند که در ادامه به معرفی چند مدل دستکش پرکاربرد  آتش نشانی پرداخته می شود.

  • دستکش آتش نشانی ضد حریق: یکی از اجزای لوازم ایمنی آتش نشانی، دستکش ضد حریق است که از لایه های متعددی مانند لایه درونی، بیرونی، مانع رطوبت، و لایه عایق حرارت تشکیل شده است. هر یک از لایه ها از مواد خاصی ساخته شده اند و این موضوع تاثیرات مثبتی به جهت افزایش سطح ایمنی در دست ها دارند.

  • دستکش آتش نشانی ضد مواد شیمیایی: این نوع از دستکش های ایمنی که در برابر تماس با مواد شیمیایی و اسیدی مقاومت می کند از جنس لاستیک و یا پلیمرهای غیر حلال در اسید ساخته می شوند و به دلیل برخورداری از روکش PVC در مقابل مواد شیمیایی، مواد قلیایی و مواد بیولوژیکی، مقاومت بالایی داشته و همچنین جنس آستر داخلی از کتان می باشد.

  • دستکش آتش نشانی جوشکاری: این محصول یکی از حیاتی ترین تجهیزات ایمنی است که در جوشکاری و حتی آتش نشانی مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع دستکش در برابر سرما و حرارت بالا مقاومت بالایی دارد. رویه و کف آن تهیه شده از چرم و ساق آن از چرم اشبالت می باشد.

 

  • دستکش آتش نشانی ضد برش: این نوع دستکش ها در کل مناسب افرادی هستند که با ابزار های تیز سروکار دارند. این دستکش از خطرات ناخواسته مانند بریدگی، پارگی و قطعی انگشتان دست جلوگیری می کند. دستکش های ضد برش از بافتن توری های فلزی فولاد ضد زنگ به هم، ساخته شده اند.

لایه های دستکش عملیاتی آتش نشانی

دستکش های آتش نشانی باید از الیافی ساخته شوند که مقاومت بالایی در برابر آتش و گرمای شدید دارند. همچنین این دستکش ها مقاومت سایشی قابل قبولی دارند و در مقابل پارگی مقاوم هستند. نوع پارچه مورد استفاده در ساخت دستکش های آتش نشانی نیز بر راحتی و عملکرد پوشنده تأثیر می گذارد.

یک دستکش استاندارد آتش نشانی معمولاً از 3 لایه بیرونی،مقاوم در رطوبت و مقاوم در برابر حرارت تشکیل شده است.

  • لایه بیرونی یا خارجی دستکش آتش نشانی

در برخی مدل ها از چرم برای پوسته بیرونی استفاده می شود. زیرا پوست چرم اصل در برابر سوراخ و سایش بسیار مقاوم است و همچنین در برابر گرما و آتش مقاوم است. در صورت نفوذ به سیلیکون ، می تواند مانع خوبی برای نفوذ انواع مایعات باشد. اما بیشتر دستکش های آتش نشانی از پارچه های مصنوعی NOMEX یا KEVLAR ساخته می شوند. این دو پارچه علاوه بر اینکه بسیار مقاوم هستند، سبکتر هستند. البته گاهی برای افزایش مقاومت دستکش از لایه های اضافی در پشت دست، دور مچ یا پشت انگشتان استفاده می شود.

  • لایه میانی یا ضد رطوبت

عملکرد این لایه جلوگیری از نفوذ انواع مایعات مانند آب، خون، مواد شیمیایی و … می باشد. برای ساخت این لایه معمولاً از پارچه پلی تترافلوئورواتیلن PTFE استفاده می شود. زیرا این پارچه در برابر مایعات و حرارت مقاوم است. برخی از تولیدکنندگان دستکش آتش نشانی لایه ضد رطوبت و ضد گرما را با هم ترکیب کرده اند.

  • لایه داخلی یا ضد گرما و حرارت

این لایه دست کاربر را از گرمای شدید محافظت می کند. در این لایه می توان از Nomax یا Kevlar نیز استفاده کرد.

 

سخن پایانی:

از جمله تجهیزات ضروری ایمنی در هر شغلی دستکش های ایمنی می باشند که از دست ها در مقابل خطرات گوناگون جلوگیری و محافظت می کنند. یکی از شغل های پرخطر و ریسک پذیر که دستکش ایمنی در آن حرف اول را می زند، شغل آتش نشان است. آتش نشانان برای انجام عملیات مختلف، می بایست از دستکش های آتش نشانی مخصوص آن عملیات استفاده نمایند تا بتوانند ایمنی خود را حفظ کنند و در حین امدادرسانی دچار مشکل نشوند.

 

منابع:

https://engmart.ir/product-category/%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DA%A9%D8%B4-%D8%A7%DB%8C%D9%85%D9%86%DB%8C/%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DA%A9%D8%B4-%D8%A2%D8%AA%D8%B4-%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%88-%D9%86%D8%B3%D9%88%D8%B2/

https://virgool.io/@hamedmajlesi7/%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DA%A9%D8%B4-%D8%A2%D8%AA%D8%B4-%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%86%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-suztvih4czxt

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *