دسته‌بندی نشده

معرفی انواع کاربین و کاربرد آن ها

کارابین قلاب های فلزی هستند که برای اتصال از آن ها استفاده می شود. این حلقه یا قلاب از جنس آلومینیوم و یا فولاد ساخته می شود و وزن سبکی دارد. کارابین را برای اتصال بین طناب ها در هنگام صعود به قله ها و همچنین برای بالا رفتن از ساختمان ها در مشاغلی مثل آتش نشانی و ساختمان سازی و غیره استفاده می کنند.

از لحاظ ظاهری انواع مختلفی از این محصول وجود دارد اما همگی آن ها قابلیت باز شدن و بسته شدن از یک سمت را دارند. در واقع این قلاب ها باز و بسته می شوند اما روش های باز و بسته شدن آن ها متفاوت است. مثلا برخی دارای قفل هستند و برخی مانند سنجاق هستند. این تفاوت های ظاهری در کارایی این محصول تفاوت ایجاد می کند. بدین منظور هر شکل کارابینی برای نوع خاصی از صعودها مورد استفاده قرار می گیرد.

ساختار کارابین

با توجه به اینکه کارابین از آلیاژ فلزهای سبک برای اتصال ابزار در زمینه‌های مختلف کوهنوردی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ساختار خاصی دارد. کارابین دارای ساختاری است که در واقع از یک طرف به قسمت بازشو و از طرف دیگر به ستون فقرات که spine هم نام دارد، می رسد و شامل موارد زیر می باشد:

  • فریم: فریم اصلی قسمت بزرگ و اصلی آن است که در واقع شکل کارابین را تعیین می کند. بدنه اصلی معمولاً از آلومینیوم یا فولاد ساخته می شود، باید از استحکام کافی برخوردار باشد تا بتواند بار وارد شده به کارابین را تحمل کند.
  • ستون فریم: ستون فریم، ستون مرکزی کارابین است که از فریم پشتیبانی می‌کند. ستون فریم معمولاً از جنس فلز ساخته شده است و باید از استحکام کافی برخوردار باشد تا بتواند وزن کارابین را تحمل کند.
  • دهانه: دهانه، قسمت باز کارابین است که از آن برای اتصال طناب یا سایر تجهیزات استفاده می‌شود. دهانه کارابین باید از اندازه مناسبی برخوردار باشد تا طناب یا سایر تجهیزات به راحتی از آن عبور کنند.
  • قفل ایمنی: قفل کارابین قسمت مهمی از کارابین است که برای جلوگیری از باز شدن غیرعمدی دهانه کارابین استفاده می‌شود که قفل‌های کارابین در انواع مختلف برای کاربرد های مختلف ساخته می‌شوند.
  • دماغه: دماغه، قسمت انتهایی کارابین است که به آن لبه نیز گفته می‌شود.
  • پین: پین قسمتی است که دهانه کارابین را به بدنه اصلی متصل می کند. پین معمولاً از فلز ساخته شده و دارای یک فنر است که دهانه را در جای خود نگه می دارد.
  • اندازه ورودی: اندازه ورودی، اندازه دهانه کارابین است که مشخص می‌کند چه قطری از طناب یا سایر تجهیزات می‌تواند از آن عبور کند. اندازه ورودی کارابین باید با قطر طناب یا سایر تجهیزاتی که قرار است به کارابین متصل شوند، مطابقت داشته باشد.
  • محورهای بار افقی و عمودی: محورهای بار افقی و عمودی، دو محوری هستند که بر روی کارابین قرار دارند و بار وارد شده به کارابین را تحمل می‌کنند.

 

 

انواع کارابین

همان طور که گفته شد کارابین ها معمولا براساس شکل ظاهری و نوع قفل دهانه یا نحوه باز و بسته شدن با هم تفاوت دارند. در ادامه به پراستفاده ترین کاربین ها پرداخته می شود.

 

  • کارابین D

شکل ظاهری این مدل به D انگلیسی شباهت دارد. این محصول ممکن است دهانه ای قفل شونده یا دهانه ای غیر قفل شونده داشته باشد. همان طور که مشخص است دهانه قفل شونده را می توان قفل کرد و ایمنی بالایی ایجاد کرد. کارابین های غیر قفل شونده قابل قفل شدن نیستند و معمولا برای صعودهایی مورد استفاده قرار می گیرند که احتمال خطر کمتر است.  همچنین کارابین بدون قفل وزن کمتری را می تواند تحمل کند. با این حال مقدار وزنی که یک کارابین می تواند تحمل کند معمولا بر روی بدنه آن حک شده است و لازم است قبل از استفاده یا خرید از مقدار تحمل وزن این قلاب مطلع شوید. این محصول به جهت اینکه تقسیم بار و وزن بار را به شکل مساوی تقسیم می کند در بیشتر صعودها مورد استفاده قرار می گیرد و تقریبا پر کاربردترین نوع این محصول است.

 

 

  • کارابین D شکل جهت دار

این کارابین نیز در واقع در زیر مجموعه نوع قبلی که بیسیک یا پایه است قرار می گیرد و در واقع نوعی از کارابین D به حساب می آید. تفاوت این نوع با نوع پایه آن است که دو سوی آن کمی نامتقارن است و یک سمت بزرگتر و سمت دیگر کوچکتر است. مزیت این کارابین به دهانه بزرگتر آن است که باعث می شود اتصالات راحتتر و سریعتر انجام شوند. با این حال به جهت کوچکی یک قسمت فضای داخلی آن مانند مدل قبلی زیاد نیست و شاید لازم باشد طناب های نازک تری را به این نوع متصل کرد. کارابین نامتقارن یا جهت دار نیز ممکن است دهانه قفل شونده داشته باشد یا دهانه معمولی و بدون قفل صاف یا خم. به هر حال با توجه به کاری که قرار است کارابین انجام دهد می توانید نوع مورد نیاز خود را انتخاب کنید.

به عنوان مثال اگر یک صعود سخت بر روی قله های پر پیچ و خم دارید کارابین بدون قفل خیلی ایمن نیست و ممکن است به جایی گیر کرده و باز شود. اما مثلا هنگام اتصال طناب بالن به سبد می توان از نوع بدون قفل استفاده کرد؛ چراکه بالن در یک مسیر مشخص و تنها به سمت بالا می رود و معمولا اگر فضای جوی مناسب باشد هیچ نوع حرکت خطرناکی نخواهد داشت.

 

ایمنی کارابین, کارابین, قلاب کارابین

 

  • کارابین گلابی یا HMS

شکل ظاهری این محصول به گلابی شباهت دارد و دهانه آن معمولا تنها به شکل قفل شونده است و انواع بدون قفل آن وجود ندارد. با توجه به شکل ظاهر این محصول یک سمت آن فضای آزاد بیشتری نسبت به سمت دیگر دارد؛ به همین جهت طناب در فضای بزرگتر آن بسیار نرم و راحت می تواند حرکت کند. در مواقعی که حرکت طناب زیاد است باید از این نوع استفاده کرد.

کارابین گلابی معمولا برای اتصال ابزار حمایتی یا حمایت از فرد صعود کننده استفاده می شود. با این قلاب تجهیزات مورد نیاز صعود را می توان با طناب به کوهنورد یا صعود کننده اتصال داد. فضای آزاد یک سمت این کارابین فضای خوبی برای زدن گره های حمایتی تجهیزات مختلف صعود مانند هارنس را فراهم می کند.

 

 

  • کارابین OVAL یا تخم مرغی

این محصول شبیه به یک بیضی یا تخم مرغ است که هر دو سوی آن کاملا متقارن و به یک اندازه هستند. کارابین اووال معمولا دهانه بدون قفل دارند و یکی از معایب آن ها تحمل بار پایین یا قدرت پایینتر آن ها نسبت به دیگر انواع این قطعه است. یکی از بهترین انواع کارابین برای عملیات امداد و نجات است و به جهت تقارن در دو سمت آن، امکان تغییر بار و حرکت آن وجود ندارد.

 

 

 

  • کارابین نوع Q

همان طور که مشخص است شکل ظاهری این محصول به کلمه Q انگلیسی شباهت دارد. این محصول یکی از ایمن ترین انواع کارابین است که معمولا در عملیات فرود بیشترین کاربرد را دارد. ممکن است این نوع با نوع تخم مرغی اشتباه گرفته شود، اگرچه کسانی که کوهنورد هستند و با این ابزار آشنا هستند این دو را اشتباه نمی گیرند زیرا تنها شکل ظاهری این دو به هم شباهت دارد اما نحوه قفل شدن و کاربرد آن ها متفاوت است. کارابین Q با یک پیچ محکم بسته می شود و تقریبا تنها نوع کارابین است که قابل باز شدن نیست. این نوع قبل از شروع قله نوردی باید با آچار بسته شود. بنابراین باز و بسته شدن این قلاب به آچار نیاز دارد و به جهت نحوه باز و بسته شدن معمولا برای اتصالات دائمی مورد استفاده قرار می گیرند.

  • کارابین تزئینی

اگرچه آنچه به عنوان کارابین شناخته می شود نوعی است که تحمل بار چند تنی را داشته باشد و برای صعود و عملیات امداد و نجات مورد استفاده قرار بگیرد اما قلاب های کوچکی که برای مصارف تزئینی مورد استفاده قرار می گیرند نیز نوعی کارابین هستند. مثلا برای اتصال جا کلیدی یا اتصالات بین لوازم سبک از این نوع کارابین های کوچک استفاده می شود. البته که این نوع به هیچ وجه برای عملیات صعود استاندارد نیست و در هیچ قسمتی نباید مورد استفاده قرار بگیرد.

 

کاربردهای کارابین

 

 

  • استفاده در کوهنوردی، سنگ نوردی، صخره نوردی، قایق رانی بادبانی، بالن سواری و کلیه ورزش هایی که نیاز به صعود و فرود دارند، استفاده می شود.

 

  •  استفاده در مشاغل مختلفی که نیاز به بالا رفتن از ساختمان دارد یا نیاز است فرد ارتفاع بگیرد نیز از کارابین استفاده می شود. به عنوان مثال در مشاغل آتش نشانی، نصب بنرهای شهری، شست و شو یا رنگ کردن نمای بیرونی ساختمان ها، در عملیات ساخت و ساز و ساخت بناهای بلند مرتبه و مشاغل امدادی، حلال احمر و غیره.

 

نکات مهم در استفاده از کارابین

  • قبل از استفاده از کارابین، حتماً آن را از نظر آسیب‌دیدگی بررسی کنید.
  • کارابینی را انتخاب کنید که متناسب با کاربرد شما باشد.
  • از کارابین برای اتصال تجهیزات با وزن بیش از حد مجاز آن استفاده نکنید.
  • کارابین را در معرض گرما یا سرمای شدید قرار ندهید.
  • کارابین را در معرض مواد شیمیایی قرار ندهید.
  • کارابین را به طور منظم هنگام استفاده از نظر آسیب‌دیدگی بررسی کنید.

 

سخن پایانی:

کارابین یک وسیله‌ اتصال به‌ شکل یک حلقه‌ فلزی است که از آلیاژ فلزهای سبک ساخته‌ شده‌ و از یک‌ طرف باز می‌شود. این ابزار در فعالیت‌های مختلفی مانند کوهنوردی، سنگ‌ نوردی، قایقرانی، اسکی و صعود یخی کاربرد دارد که از یک قفل و یک دهانه تشکیل می‌شود و برای اتصال و حمل وزن‌های سنگین به‌کار می‌رود. همچنین ابزاری اساسی در بسیاری از رشته‌های صنعتی و فعالیت‌های خارج از منزل مانند ساخت‌ و ساز ساختمان‌های بلند یا تمیزکردن پنجره‌ها به‌حساب می‌آید. انواع مختلفی از کارابین وجود دارند که بر طبق نیاز و مصرف خاص، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

منبع:

https://www.beytoote.com/job/tools-safety/carabiner02-hook.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *