دسته‌بندی نشده

انواع هارنس و ویژگی های آن ها

هارنس ایمنی که معمولاً با نام هارنس سقوط شناخته می‌شود، بخشی از تجهیزات حفاظت شخصی است که برای جلوگیری از سقوط و به حداقل رساندن ضربه سقوط در صورت این اتفاق طراحی شده است. این ابزار شامل تسمه، سگک و نقاط اتصال به هم مرتبط است که در اطراف بدن محکم می‌شود و نیروی زمین خوردن را در سینه، شانه و ران‌ها توزیع می‌کند. هدف اصلی یک هارنس ایمنی این است که شما را در هوا معلق نگه دارد و از برخورد شما با زمین در صورت سقوط جلوگیری کند.

هارنس‌ها طرح‌های مختلفی دارند اما اکثر آنها ساختار اولیه مشابهی دارند. آنها معمولا دارای تسمه‌های شانه‌ای، بند سینه و تسمه‌های پا هستند که همگی به یک حلقه D شکل مرکزی یا نقطه اتصال دیگری متصل هستند. حلقه D شکل به عنوان نقطه لنگر برای لنیارد ایمنی که یک جزء مهم در سیستم‌های حفاظت از سقوط است عمل می‌کند.

 

اجزای تشکیل دهنده هارنس

 

 

در طراحی و ساخت هارنس ایمنی، ابزار و وسایل خاصی مورد استفاده قرار می گیرد. اجزای تشکیل دهنده این محصول، بسته به شرکت تولیدکننده و میزان استفاده از آن، متفاوت است. در لیست زیر شما می توانید مهم ترین و رایج ترین ابزار به کار رفته در ساخت انواع هارنس ایمنی را مشاهده نمایید:

حلقه پا Leg loop : این حلقه ها باید دور ران پا قرار گیرند و برای آسایش بیشتر دارای پد های نرمی هستند. در مدل های جدید هارنس حلقه های پا قابل تنظیم است.

حلقه ابزار هارنس : اکثر هارنس ها دارای چهار حلقه هستند اما تعدادی از مدل های هارنس دارای تعداد کمتر یا بیشتری حلقه ابزار هستند که برای حمل ابزار طراحی شده است. بعضی از هارنس ها قابلیت کم و زیاد کردن حلقه ابزار دارند. به یاد داشته باشید که از حلقه ابزار به هیچ عنوان برای اتصال به طناب استفاده نکنید.

سگک Buckles : سگک معمولا در کنار حلقه قرار می گیرد و از یک یا دو قسمت فلزی تشکیل شده است. حداقل باید یک سگک در هارنس وجود داشته باشد تا بتوان آن را تنظیم کرد.

حلقه بالاکشی Haul loop : حلقه بالا کش برای اتصال طناب دوم استفاده می شود و در همه ی مدل ها در پشت هارنس قرار می گیرد. از این حلقه نمی توان برای حمل بار استفاده کرد. از این حلقه به هیچ عنوان نباید برای فرود استفاده شود.

حلقه حمایت Belay loop : محکم ترین قسمت هارنس حلقه حمایت است. درهنگام فرود، کارابین پیچ را به این حلقه متصل می کنند. تسمه و طناب به هیچ عنوان نباید به حلقه فرود وصل شود.

نقاط اتصال Tie – in points : نقاط اتصال شامل دو نقطه است که حلقه فرود را به بدنه هارنس متصل می کند. طناب تا تسمه باید به این دو نقطه وصل شود. نقطه شکست این نقاط بین 1200 تا 1400 کیلو گرم می باشد. در هنگام فرود نباید از این نقاط با اتصال کارابین استفاده کنید. این کار باعث ضعیف شدن قدرت کارابین می شود.

نوار کشی Rise/elastic : نوارهای کشی تسمه هایی هستند در بین دو حلقه پا و کمر بند قرار گرفته است. طول تسمه ها قاعدتا قابل تنظیم هستند. در مدل های دراپ سیت، تسمه ها قابلیت جدا کردن از کمربند را دارند.

 انواع هارنس

 

 1- هارنس ایمنی

هارنس های ایمنی، بسیار ساده هستند و فقط دارای تعدادی تسمه برزنتی می باشند که این تسمه ها در پشت بدن و بین دو کتف، توسط طناب و قفل به همدیگر متصل خواهند شد که به مجموع طناب و قفل، لنیارد گفته می شود. طول استاندارد طناب لنیارد 1.5 متر است و به هنگام سقوط فرد را در هوا معلق نگه خواهد داشت. در واقع لنیاردها به هنگام حرکت در کناره یک سازه کاربرد دارند و برای اپراتور یک اتصال ایمن را فراهم خواهند کرد و این حالت موجب حرکت آزادنه برای فرد می شود و احتمال سقوط را بسیار کاهش می دهد. شوک گیر یا جاذب های استفاده شده در لنیاردها باعث جلوگیری از وارد شدن ضربه سنگین به کمر و ستون مهره می شود و قطعا شدت ضربه وارده را کاهش می دهند.

 

2- هارنس سیمبانی

این نوع هارنس ظاهری همانند کمربند شلوار دارد و به کمر فرد و ستونی که بر روی آن کار را انجام می دهد، بسته می شود. این کمربند ایمنی جهت استفاده افرادی که در دکل های برق مخابراتی مشغول به کار هستند نیز کاربرد دارد. به طوری که قلاب این هارنس به دور دکل متصل می شود و فاصله دکل با کاربر تغییر نمی کند.

 

 

3- هارنس کار در ارتفاع

هارنس کار در ارتفاع همانطور که از نامش مشخص است، جهت استفاده در ارتفاعات گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار ایمنی در موقعیت هایی مانند کوهنوردی، بانجی جامپینگ، چتربازی و غیره کاربرد دارد. همچنین کاربرانی که از هارنس کار در ارتفاع استفاده می کنند، دیگر ابزارآلات مورد نیاز کوهنوردی را نیز می توانند به آن متصل نمایند. لازم به ذکر است که در ساختار این نوع کمربند ایمنی از قلاب هایی استفاده شده است. این قلاب ها در قسمت جلوی بدن، پشت بدن و همچنین قسمت های کناری بدن قرار می گیرند. استفاده از این قلاب ها ایمنی کار را افزایش می دهد.

 

 

4- هارنس کوهنوردی

هارنس کوهنوردی جهت استفاده در موقعیت های کوهنوردی کاربرد دارد و علاوه بر کتف و ران، در کمر نیز دارای تسمه و تشک ضربه گیر است. استفاده از این ابزار به راحتی انجام می گیرد. این نوع کمربند ایمنی با ساختاری نرم طراحی و تولید می شود. همچنین هنگام کار با هارنس ایمنی، فشار زیادی به قسمت های گوناگون بدن کاربران وارد نمی شود. کارکرد این کمربند ایمنی به گونه ای است که وزن بدن افراد را میان کمربند و حلقه های موجود، به پا وصل می کند تا فشار به طور یکسانی تقسیم شود. این نوع کمربند بجز کارایی در کوهنوردی و صخره نوردی در عملیات نجات، مانند امداد در چاه های کم عمق هم مورد استفاده قرار میگیرد. هارنس کوهنوردی به مراتب مجهزتر و گرانتر از کمربند ایمنی است.

 

5- هارنس فول بادی

هارنس فول بادی یا تمام بدن یک نوع هارنس ایمنی همه کاره و پرکاربرد است که برای پشتیبانی همه جانبه از کل بدن طراحی شده است. این هارنس دارای تسمه‌هایی است که سینه، شانه و ران‌ها را احاطه کرده و نیروی زمین خوردن را در این نواحی محکم توزیع می‌کند. این نوع هارنس معمولاً در عملیات ساخت و ساز، نگهداری و نجات استفاده می‌شود و سیستم تعلیق ایمن و متعادلی را به کاربران ارائه می‌دهد.

 

هارنس فول بادی

6- هارنس حیوان خانگی

هارنس یا قلاده، برای کنترل حیوانات خانگی مانند سگ و گربه، استفاده می شود. قلاده های سنتی به گردن حیوان آسیب جدی وارد می کند و حتی بعضا احتمال خفگی نیز دارد. هارنس حیوانات خانگی یا Pet harness دور گردن بسته نمی شود. بلکه دور کتف و سینه حیوان را می گیرد و از پشت بوسیله بند رابط از طرف صاحب حیوان مهار می شود.

هارنس سگ

 

ویژگی‌های یک هارنس ایمنی مناسب

هارنس ایمنی به ویژگی‌های مختلفی برای افزایش عملکرد، راحتی و ایمنی مجهز شده است. برخی از ویژگی‌های رایج عبارتند از:

تسمه‌های قابل تنظیم: هارنس با تسمه‌های قابل تنظیم امکان محکم شدن هارنس روی هر نوع بدنی را فراهم می‌کند و راحتی و عملکرد مناسب را تضمین می‌کند.

سگک‌های اتصال سریع: این سگک‌ها بستن آسان و سریع هارنس را امکان پذیر می‌کنند و در مواقع اضطراری در زمان با ارزش کاربر صرفه جویی می‌کنند.

بالشتک: بالشتک روی تسمه‌های شانه، سینه و ساق پا باعث افزایش راحتی کاربر در طول استفاده طولانی مدت می‌شود و پشتیبانی بیشتری را فراهم می‌کند.

نشانگرهای سقوط: برخی از هارنس‌های مدرن دارای نشانگرهای سقوط هستند که نشان می‌دهد آیا هارنس تحت فشار بیش از حد قرار گرفته است یا خیر که نشان دهنده نیاز به تعویض هارنس شماست.

 

نکات ایمنی در هنگام استفاده از هارنس

 

 

 

ایمنی یک هارنس از مهم‌ ترین نکات ایمنی است که کاربران و استفاده کنندگان باید به آن‌ها توجه کنند. بیشتر خطراتی که هنگام استفاده از هارنس‌ها وجود دارد عدم رعایت و قوانین و دستورالعمل‌های ایمنی است که جزء مهم ترین اشتباهات هنگام کار در ارتفاع است. برخی از این اشتباهات و سهل انگاری‌ها به شرح زیر است:

  • نامرتب بودن هارنس

رعایت نظم و انضباط از مهم ترین اصول ایمنی و کار است. در صورت پیچ و تاپ خوردن تسمه‌ها و کمربندها فشار بیشتری به بدن کاربر می‌شود. که این امر موجب وارد شدن فشار زیاد به بدن فرد و اینکه هارنس در معرض آسیب قرار گیرد، دارد. به دلیل حساسیت بالای کار در ارتفاع حتما باید این موضوع به درستی رعایت شود زیرا که ممکن است جان یک یا چند نفر به خطر بیفتد.

 

  • عدم استفاده از هارنس استاندارد

استفاده نکردن از هارنس استاندارد و غیر ایمن از اشتباهات بزرگی است که یک سری از افراد انجام می‌دهند. هارنس های غیر استاندارد می‌تواند جان افراد را به خطر بیندازد و هنگام کار در ارتفاع کاربر احساس راحتی نداشته باشد و دست و پا گیر باشد.

 

  • عدم سایز کردن هارنس

در صورتی که با بدن با هارنس فیت نباشد، امکان افتادن و خارج شدن بدن کاربر و احتمال سقوط شخص بسیار بالا است. علاوه بر این در صورتی که هارنس خیلی سفت و تنگ باشد، احتمال بی‌هوشی کاربر وجود دارد و خون در قسمت‌های مختلف لخته می‌بندد.

 

  • عدم بازرسی هارنس

قبل از استفاده از هارنس باید کلیه قسمت های آن بررسی شود. توجه داشته باشید که هارنس‌‌ها نباید دارای هیچ گونه سوختگی، بریدگی، زنگ زدن قسمت‌های فلزی و بریدگی باشند.

اولین جایی که بعد از پوشیدن هارنس تنظیم می‌شود کمربند آن است.این قسمت باید تا جایی سفت و محکم شود که با بدن فیکس شود و بدن را به خوبی نگه دارد.

نکته: سفت کردن کمربند طوری نباشد که فرد هنگام کار در ارتفاع اذیت شود و فشار زیادی به بدن وارد شود.

 

  • موقعیت کمربند هارنس روی کمر

محل قرار گیری کمربند دقیقا بالای نشیمن گاه است به طوری که از پشت روی گودی کمر باشد. پایین تر قرار دادن کمر بند باعث اذیت شدن فرد هنگام کار می‌شود.

 

  • تنظیم نقطه اتصال جلو هارنس

از این نقاط برای فرود استفاده می‌شود و قلاب یا حلقه برای اتصال باید دقیقا در جلو و مرکز هارنس قرار گیرد تا کاربر هنگام فرود تعادل لازم را داشته باشد.

 

  • تنظیم حلقه های پایی هارنس

حلقه ها باید به قدری محکم باشند که بتوان کف دست را بین حلقه و پا قرار داد.
توجه داشته باشید که هرچه حلقه ها سفت تر باشند، نقطه اتصال روی شکم کمتر می شود. سفت یا شل کردن حلقه های پا بر ارتفاع نقطه اتصال جلوی هارنس تأثیر می‌گذارد.

 

  • تنظیم کمربند های شانه ای هارنس

تنظیم کمربند شانه‌ای هارنس به نوع فعالیت و کار کاربر دارد که در هر نوع کار باید طبق دستورالعمل‌های آن کار باشد. برای مثال برای کار در ارتفاع و معلق شدن، این بندها باید به خوبی سفت شوند و در  راسته ی قفسه سینه قرار گیرد. تسمه‌های پشتی هارنس باید دقیقا بین کتف ها قرار بگیرد. قرار گیری غلط این تسمه ها می‌تواند عواقب جبران ناپذیری روی شخص بگذارد.

 

سخن پایانی:

 

امروزه توجه به ایمنی یکی از مهم ترین مسائل زندگی افراد به شمار می آید. بدون رعایت نکات ایمنی، افراد فعالیت های مختلف را نمی توانند به اتمام برسانند و همواره انجام کار در ارتفاع خطرات بسیاری را با خود به همراه دارد. بنابراین استفاده از وسیله ای که ما را از سقوط حفظ کند واجب و بسیار ضروری می باشد. بدین منظور، می توان از هارنس که یک وسیله ای استاندارد و قابل اطمینان برای کار در ارتفاعات به شمار می رود، استفاده کرد. هارنس مجموعه ای از تسمه های فلزی و یا چرمی است که بصورت منظم به هم متصل شده اند و برای نگهداری و حفظ تعادل، کاربرد دارد که انواع مختلفی از آن به منظور صعود و سقوط از ارتفاعات، برای نگهداری و کنترل کودکانِ نوپا و حیوانات و البته در ورزش های مانند صخره نوردی و کوهنوردی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

منبع:

https://www.totikala.ir/%D9%87%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%B3-%D8%A7%DB%8C%D9%85%D9%86%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *