دسته‌بندی نشده

استانداردهای کلاه ایمنی

رعایت نکات ایمنی و حفظ سلامت فردی از ملزومات هر حرفه‌ای است که باید رعایت شود. در بسیاری از مشاغل و حتی فعالیت‌های روزانه امکان آسیب‌های جسمی وجود دارد که می‌توان با استفاده از وسایل ایمنی چون لباس کار، ماسک، عینک، گوشی و کفش ایمنی و مواردی از این قبیل این رویدادهای ناگوار را به حداقل رساند. یکی از لوازم ایمنی که از بروز آسیب‌های جبران ناپذیر جلوگیری می‌کند، کلاه ایمنی است که از سر و صورت در برابر ضربه، خطرات الکتریکی، حرارت و مواد شیمیایی محافظت می کند. در واقع صدمه به سر یکی از شایع ترین خطراتی است که در محیط کار سلامت افراد را تهدید می کند و ممکن است در بسیاری از موارد منجر به مرگ شود.

از طرفی استانداردهایی برای کلاه ایمنی به منظور حفظ سلامت و ایمنی کارگران در محیط‌های کاری خطرناک طراحی شده‌ است که این استانداردها شامل ده فاکتور مهم و حساس می‌باشد و هرکدام به‌منظور ارتقاء حداکثری ایمنی همچون مقاومت در برابر ضربه، عایق بودن در برابر برق، مقاومت در برابر حرارت و شعله، قابلیت جذب انرژی و شوک و قابلیت تنظیم به‌ منظور اطمینان از راحتی و دقت اندازه‌گیری در نظر گرفته شده‌اند که در ادامه به معرفی برخی از مهمترین استانداردها پرداخته می شود.

 

1- استاندارد ایالات متحده یا OSHA

استانداردهای ایمنی ایالات متحده (OSHA) برای کلاه‌های ایمنی که یکی از مهمترین استانداردها در این این زمینه بشمار می رود، به‌ویژه در محیط‌های کاری، از اهمیت بالایی برخوردار است. این استانداردها، که به‌منظور حفاظت از سر کارگران در برابر آسیب‌های احتمالی طراحی شده‌اند، در دو قسمت اصلی CFR ۱۹۱۰.۱۳۵ و CFR ۱۹۲۶.۱۰۰ تنظیم شده‌اند. CFR ۱۹۱۰.۱۳۵ به‌ طور‌ خاص برای کارگران در صنایع عمومی وضع شده، در‌ حالی‌ که CFR ۱۹۲۶.۱۰۰ مخصوص کارگران ساخت و ساز و نوسازی است. یکی از جنبه‌های مهم استانداردهای OSHA، استفاده از کلاه‌های ایمنی است که به‌طور‌ مستقیم به کاهش خطرات سرپیچی از جراحات سر کمک می‌کند. این کلاه‌ها معمولا بر‌اساس استانداردهای ANSI ساخته شده‌اند که تضمین‌ کننده کیفیت و دوام آن‌ها در شرایط کاری مختلف است.

علاوه‌بر استانداردهای ایمنی مشخص، رنگ کلاه ایمنی نیز نقش مهمی در محیط‌های کارگاهی دارد. رنگ‌های مختلف کلاه‌ها معمولا برای نشان دادن سطوح مختلف تجربه یا وظایف خاص در یک پروژه به‌ کار می‌روند. به‌طور‌مثال، رنگ‌های زرد ممکن است برای کارگران عمومی، قرمز برای نیروهای امداد و سفید برای مهندسان یا مدیران پروژه استفاده شود. این تفاوت در رنگ‌ها به بهبود ارتباطات و ایمنی در محل کار کمک شایانی می‌کند.

 

2- استاندارد EN اروپا

استانداردهای EN اروپا به‌عنوان بخشی ضروری از فرآیندهای تولید و تامین ایمنی در سطح قاره اروپا شناخته می‌شوند. این استانداردها شامل مجموعه‌ای از مقررات دقیق هستند که برای تضمین کیفیت و ایمنی محصولات، به‌خصوص در صنایع حساس مانند تولید تجهیزات ایمنی و تاسیسات ولتاژ پایین طراحی شده‌اند. مدل‌های متفاوتی از این استانداردها مانند EN ۹۳۷، EN ۵۰۳۶۵ و EN ۱۴۰۵۲ وجود دارد که هرکدام به بخش خاصی از استانداردهای صنعتی مربوط می‌شوند.

یکی از مهم‌ترین استانداردهایی که در این میان باید به آن توجه داشت، استانداردهای مربوط به کلاه ایمنی است. کلاه‌های ایمنی که طبق استاندارد EN تولید می‌شوند، باید از نظر مقاومت مکانیکی، تحمل دما و خواص دیگر که از سلامت و ایمنی کاربران در محیط‌های کاری محافظت می‌کنند، مورد‌آزمایش قرار گیرند. این کلاه‌ها نقش مهمی در پیشگیری از جراحات سر در محیط‌های کاری دارند و باید مطابق با آخرین ویرایش‌های استاندارد EN تولید شوند. این استاندارد به نوبه خود مدل‌های مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان EN397 ،EN50365 و EN12429 را نام برد.

 

  • استاندارد EN397

استاندارد DIN EN 397 به منظور تعیین میزان مقاومت کلاه ایمنی در برابر سقوط اجسام ایجاد شده است. همانطور که می دانید سقوط اجسام و برخورد آن با سر، می تواند آسیب های مغزی و شکستگی جمجمه را در پی داشته باشد. بنابراین از کلاه های ایمنی ای بهره ببرید که استاندارد EN397 را دارا می باشند. در واقع کلاه های ایمنی ای که این استاندارد را دریافت کرده اند؛ می توانند به خوبی از سر شما در برابر سقوط اجسام محافظت کنند. همچنین این استاندارد به کلاه هایی تعلق می گیرد که در برابر ضربات وارده به قسمت های جانبی نیز مقاوم باشند. در زیر مواردی را ذکر می کنیم که استاندارد EN397 تمامی آنها را پوشش می دهد یا اینکه در برابر آنها مقاومت می کند این موارد عبارتند از:

  • جذب شوک
  • کارایی خوب در محیط های سرد (منفی 20 الی منفی 30 درجه سلسیوس)
  • مقاومت بالا در برابر نفوذ اجسام نوک تیز و برنده
  • مقاومت عالی در برابر گرما (150 درجه سلسیوس و بالاتری)
  • مقاومت خوب در برابر شعله
  • مقاوم در برابر الکتریسیته (440 ولت)
  • بند چانه محکم و مستحکم
  • مقاومت بالا در برابر مواد مذاب
  • مقاوم در برابر تغییر شکل های جانبی

 

  • استاندارد EN50365

این استاندارد برای محیط هایی کاربرد دارد که فرد با ولتاژ های پایین و جریان های الکتریکی ناچیز رو به رو می باشد. کلاه هایی که این استاندارد را دارا می باشند؛ از سر شما در برابر عبور و برخورد جریان الکتریکی محافظت می کنند. همچنین این کلاه ها می توانند در برابر ولتاژ متناوب (1000 ولت) و  ولتاژ مستقیم (1500 ولت) مقاومت کنند. توجه داشته باشید که این کلاه ها باید فاقد قسمت های رسانا باشند. همچنین نباید منافذی (مانند قسمت هایی که برای تهویه هوا در نظر گرفته شده است) بر روی کلاه وجود داشته باشد که شرایط برخورد الکتریسیته را به سر کاربر مهیا کند.

 

  • استاندارد EN12429

این استاندارد معمولا برای کلاه های کوهنوردی استفاده می شود. همانطور که می دانید کوهنوردان در معرض خطر های گوناگونی قرار می گیرند. سر کوهنورد هم از جمله آسیب پذیر ترین عضو او به شمار می رود. بنابراین وجود یک کلاه ایمنی مقاوم و مطلوب ضروری است. کلاه های ایمنی مجهز به استاندارد  EN 12429 از سر شما در برابر ضربه های عمودی، ضربه های جانبی، ضربه های وارد شده به پشت سر و ضربه های وارده به جلوی سر محافظت می کند. همچنین بند چانه اینگونه کلاه ها حداقل در 500 نیوتن نیرو، آزاد می شود. همچنین بند چانه در این نوع کلاه ها نیز 25 میلی متر کشیدگی را می توانند تحمل کنند. توجه داشته باشید که احتمال سُر خوردن این کلاه ها نیز بسیار کم است.

 

3- استاندارد CSA Z۹۴.۱ کانادا

استاندارد CSA Z۹۴.۱ کانادا به‌عنوان آخرین استاندارد برای کلاه‌های ایمنی صنعتی، نقش مهمی در افزایش ایمنی در محیط‌های کاری مختلف دارد. این استاندارد به‌طور‌خاص طراحی شده تا اطمینان حاصل کند که کلاه‌های ایمنی، از جمله کلاه مهندسی، در برابر طیف وسیعی از خطرات، از جمله ضربه، نفوذ، اشتعال و خطرات الکتریکی، مقاومت کافی داشته باشند. این استاندارد به‌ویژه برای استفاده در صنایع خطرناک مانند ساخت و ساز، جنگلداری و خدمات عمومی طراحی شده است.

CSA Z۹۴.۱ کلاه‌های ایمنی را به شش بخش پایداری، قدرت دی‌الکتریک (مقاومت در برابر جریان‌های الکتریکی)، کاهش ضربه، مقاومت در برابر اشتعال، مقاومت در برابر نفوذ و اشتعال‌پذیری پوسته تقسیم می‌کند. هر‌یک از این مؤلفه‌ها برای حفاظت از کاربران در شرایط خاص محیط کار طراحی شده است.

 

سخن پایانی

به صورت کلی، هر وسیله حفاظت فردی باید مطابق با استانداردها و شرایط خاص ساخته شود که هنگام استفاده، بالاترین محافظت را از کاربر در برابر خطرات ارائه دهد. کلاه ایمنی به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای ایمنی در محیط های کاری بشمار می رود که عدم استفاده از آن باعث به وجود آمدن صدمات و آسیب‌هایی می‌شود که می توانند گاهی بسیار جبران ناپذیر باشند و حتی ممکن است باعث آسیب های جانی شود. در نهایت، انتخاب یک کلاه ایمنی مناسب که مطابق با استانداردهای به‌روز و مورد‌تایید باشد، تضمین‌کننده امنیت و سلامتی کارگران در هر شرایطی است.

 

 

منبع:

https://mahimen.ir/blog/helmet-standards/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *